Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar ifall det är smart att börja sin karriär med att läsa filmvetenskap? Det känns lite mer för de som vill lära sig att analysera än de som vill skapa. Berätta gärna hur ni har upplevt det.

Dessutom vill jag tillägga att jag funderar även på Malmös Praktiska Filmkurs. Men det verkar vara det totalt motsatta. Finns det någon mittemellan ?

Postad

Det är väl inte direkt fel att börja så. Jag har precis själv sökt filmvetenskap på göteborgs universitet, då kandidat programmet regi inte tar in elever i år. Ifall det inte blir USA för mig så läser jag filmvetenskap, och försöker jobba, för att sedan ta mig in på göteborgs universitet eller någon skola i usa.

Anledningen till att jag vill läsa det är för att jag tror man lär sig att se film på ett annat sätt.

Så jag tycker det är en bra början :D

Postad

Filmvetenskap är absolut en början. Att det mest skulle rikta sig till folk som vill analysera och inte skapa tycker jag är helt fel. Att skapa är att analysera och utan bra analysverktyg kan det bli svårt att utvecklas. Jag läste filmvetenskap just för att mitt eget filmande skulle gynnas, inte för att jag skulle kunna kränga ut schyssta texter (vilket kommer som en bonus)

Jag sitter i skrivandets stund vid en redigeringsdator på malmö högskola så jag tänkte slänga in lite tips om den också. Tyvärr kan inte säga mer om termin ett än att den nog är väldigt grundläggande, jag har inte gått den själv så jag vet inte säkert men mina kursare i termin två säger det i alla fall. Så om du inte har sysslat med film praktiskt tidigare kan du söka till termin ett, annars tror jag att det är ett slöseri med dina csn-månader.

Termin två är väldigt fritt upplagd, vilket innebär att vi gör en större produktion under hela terminen. Med allt vad det innebär.

Vad kan man mer säga? FCP redigering, kul lärare, schyssta kameror, trevligt upplägg. Men det är INTE filmvetenskap.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...