Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läste om den modellen att den har proggressiv scan i pricerunner, har den det? Då menar jag inspelning på bandet inte fotoläget. Blir det då 25 fps.

Vet att jag använde Sonys PD100, den hade det. Tänkte jag skulle använda den då jag skulle spela in film.

Men jag blev riktigt besviken det var ju progressivt men med 12 fps ungefär. Rena bluffen altså.

Det som är bra med den är att den har äkta Widescreen.

Hur är det med Sony TRV HC85 egentligen?

Posted

Hej. Tror inte att Sony TRV HC85 klarar av proggressiv filmning i 25fps! Men visst den har äkta 16:9... men vilken kamera har inte det idag? Jag skulle lagt till lite mer och kanske sattsat på Panasonic NV-GS200, om du ska köpa en kamera i den pris klassen? lycka till!

Posted

Jo det flesta har wideläge men det är inte äkta på konsumentkamerorna. PD100 har inte äkta, eller PD150 har det inte heller trotts hög prisklass. Inte heller Canon XM2 har det, ja listan kan göras lång. Eller så har jag inte tittat på det modeller som du har.

Äkta wideläge är att man får mer bildinformation från sidorna och samma upplösning som 4:3.

Det som det flesta kamerorna har är att den beskär upptill och nertill även om det är anamorphic wide. En äkta widescreen ska vara en kamera med anamorphisk lins och det har HC85an. Den håller också nästan lika hög kvalitet som 3 ccd och har en 1/3,6 tum ccd.

Men det kanske inte finns nån konusmentkamera som klarar progressiv inspelning i 25 fps eller finns det det, kommer det komma? Eller så blir det på HDkamerorna istället.

Posted

Nä inom "konsument klassen" är det väll inte förekomligt! Men att påstå att Sony TRV HC85 har lika bra bild kvalité som en 3ccd ? dett finns hundra tals 3ccd kameror och jag kan inte tänka mig att en ccd modul på 1/3,6 skulle ge så extremt bra kvalite! men men säkert en bra kamera för sin klass! Men det går ju inte att få ut nån månster kamera för dom pengarna.

Mvh/ Martin L

Posted

Jag har forkat lite i affärer nu. Så här ligger det till. Panasonic GS400 tror jag den hette och har 3CCD och kan filma progressivt, nackdelen med den är att den har 1/4,7" 3CCD.

Sonys kamera har en 1/3,6" CCD och kan filma proggressivt. Tråkiga är att den inte kan filma progressivt i widescreenläget. Den kamera som tar kortast skärpedjup är då Sonys kamera med tanke på större bildplatta. Sen är det nog smaksak om man vill ha bättre skärpedjup eller bättre färger. Själv föredrar jag större bildplatta.

De små kamerorna verkar vara väldigt dåliga då de flesta har en 1/6" och inte större än 1/5" bildplatta. Så en liten verkar vara det sämsta valet.

Posted

Har kommit på en annan lösning nu, tror jag köper en billig kamera med DVin och så hyr jag när jag är ute och filmar. Är ju helt meningslös att köpa "nästan bra-kamera" Spar ju mer pengar på det visset, varför köpa dyrt när man kan hyra?

Posted

Jag är en ultra n00b på det här med kameror och DV (men hungern för att lära finns där). Jag löste 25p problemet ungefär som i denna artikeln.... http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=22424

Jag har en Sony HC20E (med andra ord ingen versting kamera) och efter en del trixande fick jag till ett riktigt fint resultat i PAL WIDE 25p.

Så om du är villig att sitta och trixa lite i efterhand kan du få skapliga tagningar med en lågprisare oxå. "Bara en tanke, men vad vet jag? Jag är ju n00b".

EDIT=""