Gå till innehåll

Liket (arbetstitel)


snabela86

Recommended Posts

- LIKET -

 

en idé av Johan Bengtsson

 

Kortfattad handling

* Kriss (som är psykiskt instabil) ska tömma ogräs i skogen och ser ett lik. Men det är bara en illusion.

* Johan träffar Kriss (som går i samma klass) som av en ren slump och kommer fram till att han upplevt något hemskt. På en promenad (mitt i Örkelljunga centrum) ser och pekar Kriss chockat ut personen han såg död i skogen. Personen han ser i byn liknar endast liket och har ingenting med det att göra. Att kunna känna igen liket vore på gränsen till omöjligt med tanke på allt blod osv. som ”liket” hade, men pga. chocken får han för sig att mannen i byn är samma som person.

* Kriss har mardrömmar om en man som tvättar av ansiktet och händerna från blod. Denna scen dyker även upp en gång till när Johan är i ett kritiskt läge med personen som ”förföljer” dem (förklaras nedan). Man får aldrig se ansiktet på mannen som tvättar sig.

* Personen som Kriss pekat ut förföljer Johan, upplever de det som. Detta beror på att den okände mannen undrar varför han är iakttagen. Johan blir så pass förskräckt så att han skjuter personen och dumpar honom på samma ställe som Kriss inbillat sig ha hittat ett lik innan. Ingen letar där längre, tror han.

* Sedan ser man Kriss våga gå och tömma ogräs (som han gjorde i början) igen vilket får en känsla av att början av filmen spelas upp igen. När han på samma sett som förut hittar liket väntar nästa dag i tidningen en stor artikel på förstasidan om just liket. Denna artikel ska vara extra speciell och hemlighetsfull för att göra tittaren uppmärksam på att det faktiskt inte hände något efter det första s.k. mordet, då man såg folk läsa tidningen och diskutera någon annan viktig händelse.

* Scenen på mannen som tvättar ansiktet avslutar filmen (utan att man ser Kriss vakna av mardrömmen) för att förklara att det första ”mordet” faktiskt har inträffat, fast tidigare (alltså är det första liket Kriss ser i filmen trots allt en illusion då, men han har sett det tidigare i sitt liv. Varför han får sådana uppenbarelser reds ut i den eventuella uppföljaren).

 

I den eventuella uppföljaren får man följa Johans liv efter mordet på den oskyldige personen. Hans kompis Kriss trovärdighet börjar också svikta efter att han bara inbillat sig liket (Men han har upplevt det tidigare). Man får följa Kriss otäcka barndom som förklarar hans illusion om liket och ständiga mardrömmar om mannen som tvättar ansiktet.

 

 

 

Några kommentarer? Jag kan ha varit otydlig i min text ovan så bara kom med anmärkningar, tack! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Du har början till en spännande historia här.

 

Den största svagheten i historien är de två sista punkterna. Kan du beskriva mer exakt hur publiken ska förstå att det andra mordet var på riktigt och det första mordet också hade hänt, men långt tidigare. - Om jag nu förstod det rätt. Till och med när du förklarar det i ord blir det otydligt, så du förstår att det kan bli helt obegripligt när det blir film av det.

 

Du kanske vet precis hur du ska göra det tydligt, men eftersom du inte har skrivit hur du ska göra så tänkte jag att det var bäst att säga att du måste veta hur du ska lösa detta.

 

En annan sak är att Johan uppenbarligen också är psykiskt instabil. Kanske lärde Johan och Kriss känna varandra som patienter på ett mentalsjukhus. :-) Fundera också på om Johan inte ska döda gubben på något annat sätt än att skjuta honom. Dels blir det mer realistiskt eftersom vi i Sverige inte har en så utbredd skjutvapenkultur (än), och dels blir det mer effektfullt med strypning, knivhugg eller något annat mycket råare än ett kliniskt pistolskott.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 7 år senare...
  • 2 månader senare...

Mm, håller med, jättebra ide, och kan vara rätt lågbudget också, men måste vara långfilm. Din korta beskrivning ger mig föreställningar om scenerna direkt. Tänker mig att det är vår, så ogräset i skogen växer snabbt. Tänker mig att killarna är ca 19 år och att Johan också röker gräs. Gillar också skarpt småstadsmiljön.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...