GBG Postad 18 mars 2010 Postad 18 mars 2010 Hej jag köpte en begagnad sony videokamera på blocket idag när jag skulle testa att importera in film med firewire till datorn så hittar inte iMOVIE kameran. Men när jag testar med min andra kamera är en panasonic så är det inga som helst problem. Verkar som att jag blivit lurad, eller kan det vara något annat problem inställningar eller något i sony kameran? Det är en sony dcr-trv20e 0 Citera
GBG Postad 18 mars 2010 Författare Postad 18 mars 2010 Glömde att skriva att är en macbook jag använder, kanske därför det är problem? Men tycker ju det är konstigt när det fungerar perfekt med panasonicen. 0 Citera
beta75 Postad 18 mars 2010 Postad 18 mars 2010 du kan se efter om datorn ser kameran på firewireporten. Klicka på Äpplet i menyn, om denna dator. Mer info. och i listan letar du upp firewire. Där ska den synas. Om den inte syns där kolla om panasonicen syns. Om du bara får upp panasonicen så är det förmodligen fel på kamerans port. /KN 0 Citera
GBG Postad 18 mars 2010 Författare Postad 18 mars 2010 du kan se efter om datorn ser kameran på firewireporten. Klicka på Äpplet i menyn, om denna dator. Mer info. och i listan letar du upp firewire. Där ska den synas. Om den inte syns där kolla om panasonicen syns. Om du bara får upp panasonicen så är det förmodligen fel på kamerans port. /KN Kollade där nu och sony kameran kom inte upp när jag anslöt. :/ Fick med en kabel som liknar firewire fast med usb i ena ändan se bild http://data.fuskbugg.se/skalman01/P3180006.JPG Det konstiga var att när jag kopplade in kabeln i kameran så kom det upp "Dv inkopplat" i skärmen. Men i datorn kom det upp någon i stil med "trasig usb" vad är det för kabel? Ni får ursäka mina dumma frågor men är rätt ny på videokameror 0 Citera
beta75 Postad 18 mars 2010 Postad 18 mars 2010 Kollade där nu och sony kameran kom inte upp när jag anslöt. :/ Fick med en kabel som liknar firewire fast med usb i ena ändan se bild http://data.fuskbugg.se/skalman01/P3180006.JPG Det konstiga var att när jag kopplade in kabeln i kameran så kom det upp "Dv inkopplat" i skärmen. Men i datorn kom det upp någon i stil med "trasig usb" vad är det för kabel? Ni får ursäka mina dumma frågor men är rätt ny på videokameror Ingen aning, usb på DV-kameror handlar oftast om att plocka över bilderna från minneskortet och inte för video. Det enda du har kvar är att prova kameran i en annan dator. Funkar det inte där heller så e nog firewire-porten trasig. /KN 0 Citera
GBG Postad 18 mars 2010 Författare Postad 18 mars 2010 Ingen aning, usb på DV-kameror handlar oftast om att plocka över bilderna från minneskortet och inte för video. Det enda du har kvar är att prova kameran i en annan dator. Funkar det inte där heller så e nog firewire-porten trasig. /KN Känns aningen märkligt för jag kopplade ju in den i firewire utgången. Någon annan får gärna svara om dom vet vad det är för kabel. Ska testa kameran i morgon i en pc får hoppas det fungerar där. 0 Citera
beta75 Postad 18 mars 2010 Postad 18 mars 2010 Känns aningen märkligt för jag kopplade ju in den i firewire utgången. Någon annan får gärna svara om dom vet vad det är för kabel. Ska testa kameran i morgon i en pc får hoppas det fungerar där. Du kan säkert trycka in den i en 4 polig firewireport och något i kaneran kortsluts så den tror att en riktig firewirekabel är inkopplad. Däremot få USB i datorn ingen kontakt och det förklarar det felmeddelandet. Det finns ingen Firewire till USB kabel. Det är helt olika protokoll. Om du fick med den kabeln så är det troligt att en tidigare ägare gjort samma sak som du och på så sätt pajat firewireporten i kameran. /KN 0 Citera
GBG Postad 18 mars 2010 Författare Postad 18 mars 2010 Du kan säkert trycka in den i en 4 polig firewireport och något i kaneran kortsluts så den tror att en riktig firewirekabel är inkopplad. Däremot få USB i datorn ingen kontakt och det förklarar det felmeddelandet. Det finns ingen Firewire till USB kabel. Det är helt olika protokoll. Om du fick med den kabeln så är det troligt att en tidigare ägare gjort samma sak som du och på så sätt pajat firewireporten i kameran. /KN Låter faktiskt troligt det, får väl känna mig blåst på köpet då. Får helt enkelt använda panasonicen när jag lägger in filmerna på datorn. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.