Gå till innehåll

Kamerasurr


Main_W

Recommended Posts

Hej

 

Någon som har ett bra tips på att ta bort kamerasurr från en RED-kamera. Sitter och arbetar med ett material med många scener med kamerasurr i.

Tidigare har jag experimenterat en Denoiser från waves men tycker att jag lyckas skapa en massa konstiga missljud istället, typ "phaser" effekt eller något konstigt fasfel.

 

Bör man använda sig av någon utsläckningsmetod typ med att fasvända surret mot orginaltagningen?

 

Har gör ni andra?

 

Hälsningar // MW

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är inte brus, dvs slumpmässiga vågformer, utan ett högst konkret ljud. Brusreducering funkar med andra ord inte. För att fasvändning ska fungera över huvud taget så måste det andra ljudet vara en exakt spegelkopia av originalljudet, vilket i praktiken är fullständigt omöjligt utan att ha spelat in ljudet exakt samtidigt med exakt samma förutsättningar & med samma mick. Inte samma märke, inte samma modell, utan exakt samma mick.

Vad du däremot KAN göra, & vad som är enda sättet jag känner till, är att filtrera ljudet med ett flerbands notch-filter inställt på harmoniska intervaller.

Det kan aldrig någonsin bli som om det vore inspelat helt utan, men ju exaktare du filtrerar desto bättre blir det.

Lyckligtvis så är kamerasurr från digitala kameror väldigt förutsägbart, så du bör kunna använda samma filterinställningar till hela projectet :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag förstår nu efter lite test att det verkar vara en bättre metod. Tycker inte kamerasurret är fast utan det känns som det rör sig på något sätt. Det varierar i styrka men känns som det även sveper i lite i frekvens. Fast det borde inte göra det då en RED-kamera låter statiskt i en frekvens.

Men ska jobba på lite mer och får rapportera vidare.

 

Tack för tipps !!

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ju väldigt myckt som kan surra, fläktar, kylskåp och sånt...

Ja absolut men i mitt fall har jag problem med ljudet ifrån en RED-kamera. Den kameran har en typ av fläkt som som låter, eller något annat i den som en hårddisk eller en processor.

Problemet är de tagningar där kamera och mikrofon är nära varandra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag skulle inte kunna få en exempel på frekvenser de brukar ljuda inom!!??

 

Jag började leta lågt runt 2kHz till 4kHz men inser nu att de ligger mestadels över över 8 kHz. Tycker att jag får bort en del med en skarp notch filter vid ca 7300Hz.

 

Men det är sjukt svårt att isolera dem! Suck!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle inte kunna få en exempel på frekvenser de brukar ljuda inom!!??

 

Jag började leta lågt runt 2kHz till 4kHz men inser nu att de ligger mestadels över över 8 kHz. Tycker att jag får bort en del med en skarp notch filter vid ca 7300Hz.

 

Men det är sjukt svårt att isolera dem! Suck!

Har du provat att plocka överfrekvenserna också? Hittar man en frekvens så brukar man kunna "fuska" sig till några fler genom att plocka över och underfrekvenserna, eller i allafall leta i närheten av dom. Finns ju en bra wavesplugg för det där som jag inte kommer på vad den heter. Men det är typ flera apstarka notchfilter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Det som slutligen fungerade bästa var att helt enkelt rita in volym åkningar som sänker ner volymen i mellan ord och fraser. Lite som en manuell gate. Detta gjorde att allt blev tyst mellan orden så nya atmosfärer måste läggas till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar få ganska bra resultat om jag dubblar ett spår varav det enda gör jag ganska hård brusreducering på, men skiter i om det fasfelar på dialogen. Sedan gör jag som du gjorde, kör automatisering som en manuell gate på det obehandlade spåret men får ganska redigt "pump" då man drar i volymsnörena ganska hårt. Men sedan gör jag en spegelvänd automatisering på det andra spåret som är brusreducerat. Så jag får det bruset jag vill ha mellan replikerna, men drar ner totalt eller väldigt mycket på dialogen.

 

Men om det är tacksamt med att lägga på mycket andra atmosfärer så går ju ofta detta fortare och är enklare. Men i tysta miljöer så kan man ju inte maska så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...