Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ny här och något osäker på om jag postar i rätt forum nu, men jag går efter beskrivningen på forat helt enkelt. Om annat får jag ber om ursäkt och be någon mod flytta tråden dit den hör hemma.

Sökte en del här efter andra med liknande problem, men känner inte att jag fått svar på det jag söker efter.

Har en HF200 som producerar mts-filer. Själva mts funkar jättefint att spela upp på min dator, och då har jag testat med vlc, mpc-hc, wmp typ. Känner mig inte så överdrivet bekväm med detta format, dels för att det är väldigt krångligt att hitta ett redigeringsprogram som vill fungera och är 'gratis' och dels för att jag inte gillar det helt enkelt.

Därför vill jag omvandla mina mts till t.ex mp4, mpeg eller liknande. Till detta använder jag Xilisoft HD Video Converter. Resultatet av omvandlingen är verkligen inte något att jubla för. Filmerna laggar, interlacing m.m. Bildkvalitén utöver detta ser ändå ut att vara hyfsad, efter inställningarna i Xilisoft såklart men fattar inte varför laggandet och det kommer?

Att det fallerar på min dators prestanda har jag lite svårt att tro, dessutom borde det väl inte spela någon större roll då man enbart konverterar och ej redigerar filmen? Har en i5, 4gb xms3, sata2-diskar etc - så den duger nog. Möjligen hdd då eftersom den flaskhalsar min dator i allt annat, men borde väl ändå duga?

Om jag tex spelat in en film på min dator då jag gör ett tutorial till ett program i 720/1080 så är det inga som helst problem med något, varken redigering eller konvertering. så det är nog jag som inte vet vad jag håller på med riktigt i detta fall.

Hur löser jag detta problem? '

Bör jag skaffa ett videoredigeringsprogram som man kan arbeta med mts-formatet i?

Vilket är det "bästa" alternativet att konvertera med?

Har andra haft samma problem som jag?

Postad

Redigeringen har jag inte kommit till då jag ej får något program att fungera som stödjer formatet. Men jag har bland annat Adobe Elements 8 och Pinnacle HD Studio 14.

Har testat konvertera till flera olika format, mpeg, mp4, avi, wmv. Samma problem med allihopa. Har testat ändra framerate i kameran mellan 50i och PF25, även filmkvalitén har jag prövat med olika inställningar.

Testade för skojs skull att ladda upp en orörd mts-fil på youtube som stödjer formatet, och där blev resultatet riktigt bra, Full-HD såg underbart ut. Men det känns ju inte direkt som en lösning alls på mitt problem.

Postad

Tack! Kollade in denna tidigare men kunde ej hitta någon fullversion jag vågade ladda ner.

Testade demon iaf och det blev väldigt bra resultat. Tyvärr bara en demo... Finns det något liknande alternativ som är gratis? Eller enklare att hitta som torrent :)

EDIT: Hittade en något äldre version nu som verkar fungera. Men skulle ändå vara tacksam för eventuella alternativ till VolataicHD

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...