Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!

Sitter förbryllad här med mitt premiere. Har tidigare jobbat med Liquid bland annat, så en del är nytt för mig i denna. Undrar följande...

I den första intankningsrutan står det capture format där kan man välja DV och HDV. Mitt material jag filmar är 720p, ska jag välja HDV då? Eller om jag förstått det rätt om redigeringen går trögt och hackigt väljer jag att redigera i DV för att sedan tanka ut i HD?

Förslag?

Sedan en annan basic sak, hur tusan gör jag fading mellan två klipp tex? Samma gäller ljud/musik, i Liquid kunde jag göra "punkter" i ljudet där jag höger och sänker men här verkar det inte vara möjligt?

När jag tankar in materialet så får jag upp fyra "låsta" ljudspår varav ett av dom är huvudljudet. All musik jag sedan lägger in läggs in längst ner under dom andra spåren som inte används, hur ändras detta? Kan jag få höger/vänster ljud? Filmar med en kamera som tar ljud från höger vänster så det borde väll gå?

Vilken av alla videoeffekter använder ni för basic ljussättning i programmet? Finns en hel del att välja på!

Vilket format kör ni på när ni ska bränna ut till DVD? Mpeg 2 dvd finns i listan, men har läst att vissa använder sig av andra format?

Hoppas nån god själ har lust att reda ut mina frågetecken=)

Postad

PPro tar alltid in i originalkvalitet via firewire. Klipp HDV 720P i en HDV 720P sekvens.

Läs om "Cross Dissolves" i manualen eller "Opacity".

Ljud:

(finns Del 1, 2 & 3)

Jag kör oftast Fast Colorcorrector (eller 3 way alt. RGB Curves om det behövs)

DVD ska ha MPEG2 och inget annat (om du ska kunna spela den i alla spelare).

//Max

Postad

tusen tack ljudfrågorna är nu utredda mer eller mindre=)!

Så att jag väljer HDV innebär att jag tankar in det i HDV och inte i DV?

Jag har nämnligen strul med videoklippen när jag gör snabba rörelser med kameran. Det blir flimrigt. Inga framedrops eller ljudbrister, bara flimmer i mitten av rutan där jag har min preview. Frågan är bara varför? Misstänkte att det var något med det men det var det tydligen inte.. Förslag på inställningar? Är säker på att det är bara premiere som strular.

Datorn borde kunna ta det. AMD Phenom X3 4 gig ram NVIDIA gt220 1024 mb ram. HDD 7200 RPM...

Tusen tack!

Postad

PPro sparar vad som kommer in... Oavsett vad din sekvens har för inställning.

Uppdatera drivern för grafikkortet, se till att du har senaste drivarna för chipset på moderkortet.

//Max

Postad

Laddar hem drivisen för grafikkortet i talande stund.. Det är ett stort bekymmer jag har och jag har letat som en galning för ett svar dock utan resultat, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Premiere var ju inte direkt billigt att köpa, och nu så strular det :S.

Tänkte mer om det kunde vara en inställning i premiere eller liknande. Det blir horistontella linjer så fort kameran eller objektet i bild gör hastiga rörelser. Precis som att programmet inte klarar av den höga bilduppdateringen?

Postad

PPro använder operativets displaydrivers för att visa bilden - troligen ett fel där. Hjälper det inte, ring supporten. Kan inte dom hjälpa dig, PM:a mig ditt CASE ID du får när du ringer så sparkar jag ditt support-case uppåt. (Yep - jag jobbar på Adobe)

//Max

Postad

Okey, satt och fibblade med dom hela kvällen igår. Såg att på nvidias inställningsmeny så fanns ppro i listan för inställningar.. kan det vara där må tro? Har rätt bråttom att få det att fungera då jag har flera jobb som skall göras snart.

UPDATE:

Fick nog till slut och ställde om datorn till en tidigare punkt och då började allt flyta på igen. Gick in på kontrollpanelen där jag såg att min skärm var inställd på bland annat 59 HZ. Denna skall väll vara på 50 hz? Kan inte detta ha stört bilden?

På denna datorn hade jag Avid Liquid innan, kan detta ha stört ut premiere från att fungera som det ska?

Postad

Vet inte vad det andra kan ha berott på men de flesta LCD-skärmar stöder inte lägre än 50hz - endast 60hz och uppåt. Och eftersom vi har video baserad på 50hz systemet upplever man alltid playback som svagt ryckig.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...