Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ska göra en film om personalen på ett företag som ska visas på ett evenemang i samband med middag. Filmen kommer bara att visas en gång och inget mer. Är det så att jag måste ha rättigheterna till musiken i detta fallet?

Posted

I detta fall skulle jag säga att du inte behöver bry dig om rättigheterna...Se bara till att den inte hamnar på nätet eller i sparas någonstans i företagets arkiv och kanske används fler gånger.

Upphovsrättslagen säger givetvis att när man spelar upp något för publik så är det en visning som kräver rättigheter. Det betyder att artisternas namn måste nämnas och ersättning betalas ut.

Enda gången man kan använda musik utan rättigheter är i privata sammanhang typ privatfest och inom viss skolverksamhet. Vet inte om din film hamnar under kategori privatvisning.

Men är det EN visning behöver du inte tänka på rättigheter, tror inte någon kommer skvallra eller anmäla filmen men tänk på att filmen inte kan användas av företaget i framtiden.

// MW