Gå till innehåll

Kan inte bränna ut filmen på dvd


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Tänkte vara med i SM i minutfilm i år igen! Dessvärre har jag haft dåligt med tid att pula med film den senaste tiden så därför tänkte jag att jag avvaktar lite att köpa nytt redigeringsprogram.

Tänkte klippa den i testversionen av P Elements, men det visade sig att där var licenstext över hela bildrutan så det "sket sig ordentligt" så att säga..!!

Man kan kanske klippa ihop den i Movie Maker, tänkte jag då. Och visst, inget höjdareprogram men det fungerade ju faktiskt helt ok.

-Ända tills jag skulle bränna ut filmen idag... Sen tog det stopp!!

 

Det skall tydligen fungera att bränna direkt från den senaste Movie Maker till DVD men det gör det alltså inte!

Testade Nero, som jag fick med när jag köpte datan för ett halvår sedan. Men..det funkar inte alls. Den bränner upp till 99% och sen hänger sig hela apparaten så att det enda man kan göra är att dra av proppen och sätta i den igen för att datan skall funka. TOTALSTOPP!

Sen testade jag Burn4 free. Skulle tydligen vara "barnsligt enkelt" men NEJ..!!

Funkar inte. Har suttit hela dagen, garanterat 5-6 timmar i rad för att lyckas att bränna en enda liten skiva.... och det går mindre bra om man säger så!

 

Någon som vet vad jag skall göra? Jag har alltså klippt den och sparat den i Movie Maker.

Är, som vanligt.., jättetacksam för hjälp.

Filmen skall vara inne senast 2 mars.. Det vore ju tråkigt att missa det bara för att min tekniska begåvning ligger på en femårings nivå..tråkigt men sant!!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack för ditt svar. Laddade ner det men får inte det att fungera. Jag börjar tro att det är något fel med den sparade filen. När jag går in i mappen "Filmer" så ligger filmen snyggt och prydligt där. Dubbelklickar jag på den så öppnas moviemaker och den färdigklippta versionen visas. Och det är ju den jag vill bränna ut! Inget annat!

Men när jag är inne i något av brännarprogrammen och skall importera filmen går den inte att hitta. Om jag då klickar på mappen "filmer" får jag bara fram den oklippta versionen, alltså allt som jag tankade över från videokameran. Just den som jag inte vill bränna ut!!

 

Testade att flytta den färdigklippta versonen från mappen Filmer till en annan mapp.

Då blir det exakt samma sak. Vart jag än lägger den så hittar man den lätt om jag går genom Utforskaren. Men när jag skall importera den till brännarprogrammet går det inte att hitta den. Då existerar den inte.

 

Någon mer som kan tänka sig att hjälpa mig..??

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Det där men VLC Tools..är som grekiska för mig. Förstår överhuvudtaget ingetting av det..

Vad skall jag göra?

 

Högerklickar jag på den så står där: Filtyp: Windows moviemaker projekt (.MSWMM)

Och hur stor den är.

Det är allt.

 

Tänkte att den kanske måste sparas på annat vis. Men på vilket vis då och hur?

Det verkar precis som att den filen bara går att spelas upp i mm och ingen annan stans.

Det går inte att bränna ut den och den kan inte flyttas från mappen Filmer. Det enda man kan göra med den är att dubbelklicka på den och då kommer man in i mm och så börjar den att spelas upp där.

 

Nu snurrar det värre än någonsin i alla fall. Jag fattar 0 !

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Tack för hjälpen. Skall ivägg till jobb nu, men testar det imorgon em så fort jag vaknar!

Det var jäkligt snällt av dig det här! Hoppas nu bara att ja fixar det... är inte direkt känd för det om man säger så..

Om inte kanske jag kan fråga igen?

 

Ha det gott

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Tack för hjälpen. Skall ivägg till jobb nu, men testar det imorgon em så fort jag vaknar!

Det var jäkligt snällt av dig det här! Hoppas nu bara att ja fixar det... är inte direkt känd för det om man säger så..

Om inte kanske jag kan fråga igen?

 

Ha det gott

Anders

 

Javisst, fråga på bara. Vi kanske ses på SFV-festivalen? Ska själv klippa klart min minutfilm nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Testade nu men hur jag än gör tycks det inte fungera. Kan inte spara filen till wmw.

Beskrivningen där är ju iof för Windows Xp. Jag har Vista. Programmet kanske ser annerlunda ut med Win XP?

Mitt MM ser inte ut som det sekrivs där. Finish movie och save to my computer finns inte.

I alla fall inte där och jag hittar ingen sån knapp.

Testat "Publicera film" / DVD men det hänger sig och säger att "fel uppstått" "kan inte skapa

dvd"

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Testade nu men hur jag än gör tycks det inte fungera. Kan inte spara filen till wmw.

Beskrivningen där är ju iof för Windows Xp. Jag har Vista. Programmet kanske ser annerlunda ut med Win XP?

Mitt MM ser inte ut som det sekrivs där. Finish movie och save to my computer finns inte.

I alla fall inte där och jag hittar ingen sån knapp.

Testat "Publicera film" / DVD men det hänger sig och säger att "fel uppstått" "kan inte skapa

dvd"

 

Anders

 

Har du testat med "Publicera film på datorn" istället:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Publish-a-movie-in-Windows-Movie-Maker

 

Då borde du få en .wmv-fil som som kan gå vidare med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Om jag går på Windows egen hemsida och följer beskrivningen till punkt och prickar. Jag gör EXAKT vad som står.

 

1: Sätt i en tom skiva

2: Öppna ett projekt

3: Välj Publicera Film på arkivmenun

4: Klicka på DVD

5: Nästa..

6: Bränn

 

Då får jag svaret:

Windows DVD bränning

 

Den här skivan kan inte skapas.

 

Odefinerat fel

 

 

 

Jag kan ju i alla fall säga med gott samvete att jag har försökt allt som står i min makt för att lyckas. Men nu känns det verkligen mörkt för min lilla minutfilm! Fan! Det här var tredje året och filmen var riktigt bra, tyckte jag i alla fall..!!

Får väl vara med nästa år istället. Då skall jag inte snåla utan köpa mig ett ordentligt program så att man slipper vara dataexpert för att bränna ut en ynka liten skiva.

 

Bara klicka på knappen och sen sköter programmet resten! Hade P Elements innan och det funkade ju helt suveränt! Aldrig något klydd. Bytade data och så fungerade inte den utgåvan med Win Vista. Typiskt när man äntligen hittat något som verka funka tillfredställande!! Hade Pinnacle men jag tyckte att dom hängde sig allt som oftast och var allmänt opålitliga.

 

Vad klipper du själv i?

 

Lycka till i alla fall med din film på festivalen! Vad heter din rulle?

 

 

Ha det gott

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...