Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag brukar att använda MPEG Streamclip för att göra om filmer till DV-format. Jag är noga med att kryssa i 48KHz, men alltid när jag drar in en DV-fil i en sequence med samma 48 som inställning så är det tokrött för audiotracket i renderingsraden i FCP och det bara piper om jag inte renderar.

Vad har jag missat? Tack! :)

Postad
Hej!

Jag brukar att använda MPEG Streamclip för att göra om filmer till DV-format. Jag är noga med att kryssa i 48KHz, men alltid när jag drar in en DV-fil i en sequence med samma 48 som inställning så är det tokrött för audiotracket i renderingsraden i FCP och det bara piper om jag inte renderar.

Vad har jag missat? Tack! :)

Det är svårt att svara exakt men det kan ha med stereo / mono inställnigar att göra. Är det separata ljudspår för höger/vänster eller är de joined?

Beroende på vad det är för filer du stoppar in i MPEG streamclip så an du göra lite olika.

Prova att konvertera en fil med Convert to Quicktime och välj DV-pal codec. Du har möljighet att välja mono / stereo och t.ex. on 16 - 48 KHz

/KN

Postad

hm, jag vet faktiskt inte. det är standardinställningen :)

Men är .dv och .mov samma sak egentligen så länge det är DV som codec?

Så en .dv-fil kan döpas om rakt av till .mov om man vill? Det är bara en container?

Postad

Så en .dv-fil kan döpas om rakt av till .mov om man vill? Det är bara en container?

Har du testat med MediaInfo Mac och jämfört dina klipp med vad din sekvens är inställd på?

Postad

Jo men du får fler inställningsmöjligheter i MPEG streamclip om du går via .mov

/KN

Postad

Tack för svaren!

Jag valde quicktime, apple - dv och då behövde jag inte rendera ljudet sen. Filen blev typ 40mb större, men det kompenserar ju renderingen som behövdes till .dv-varianten ändå. Ursprungsfilen var för övrigt en .MOD-fil som jag tror kommer från en JVC-kamera eller dylikt.

Se bifogad fil. Verkar det vara rätt inställningar om jag vill redigera den här mod-filen i final cut?

Kan man på ett enkelt sätt se om en fil är interlaced eller progressiv? Jag såg att det blev de typiska interlacedstrecken i filmen så jag klickade i och valde deinterlaced och satte avanceratvalet till progressiv, ty detta ska bara användas på nätet.

Några synpunkter på mitt arbetsflöde?

En annan sak... Det här med att man kan fylla i keyframe every som man ser ibland när man exporterar för webben, vad är det bra för? Och valet frame blending, vad är det? Slutligen, när bör man välja upper, lower eller none på field dominance? De två första för interaced och none för progressiv? När vill man ha upper eller lower i så fall?

Stort tack!

Skärmavbild 2010-02-15 kl. 17.45.30.jpg

Postad

Hm, jag öppnade både min tidigare .dv-fil och min nya .mov-fil och får dessa uppgifter i filmgranskaren i quicktime:

.dv:

Format: DV, 720 x 576 (768 x 576), Millions DV, Stereo, 48,000 kHz

Datastorlek: 6,27 GB

Datahastighet: 57,61 Mbit/s

.mov:

Format: DV, 720 x 576 (1024 x 576), Millions 16-bit integer (Big Endian), Sereo, 48,000 kHz

Datastorlek: 3,3 GB

Datahastighet: 30,34 Mbit/s

Vad har jag gjort hehe? Vad är skillnaden? Det är lägre datastorlek och hastighet på min nya .mov-fil, är det oroväckande? De fysiska filstorlekarna är dock 3,14 resp 3,3 GB för .dv/.mov

Led mig ut ur mörkret! :) Återigen tack!

Postad

Menar du att .dv filen är 3,14 GB på hårdisken men visar 6,27 i info i QT?

Vanlig DV är ca 13 GB / timme.

Den övre filen spelas för övrigt upp som 4:3 enligt info.

Om du gör en ny sequens i FCP och släpper en fil i den så får du frågan om du vill ändra till filen inställningar. Om du väljer Ja så slipper du i de flesta fall rendera.

/KN

Postad
Menar du att .dv filen är 3,14 GB på hårdisken men visar 6,27 i info i QT?

Vanlig DV är ca 13 GB / timme.

Den övre filen spelas för övrigt upp som 4:3 enligt info.

Om du gör en ny sequens i FCP och släpper en fil i den så får du frågan om du vill ändra till filen inställningar. Om du väljer Ja så slipper du i de flesta fall rendera.

/KN

Jepp, båda filerna är drygt 3 GB och ca: 2,5 min långa. .MOD-filen var 130MB. Ganska stor skillnad. Men i quicktime-infon så är .dv-filen alltså dubbelt så stor som .mov-filen om man går efter det som heter "Datastorlek" där.

Hur ändrar jag att den ska spelas upp som 16:9? Det kunde man göra enkelt i Quicktime 7, men jag hittar inte det i Quicktime X. Verkar vara en hel drös med bra funktioner som försvann i.o.m. QX!

Postad
Jepp, båda filerna är drygt 3 GB och ca: 2,5 min långa. .MOD-filen var 130MB. Ganska stor skillnad. Men i quicktime-infon så är .dv-filen alltså dubbelt så stor som .mov-filen om man går efter det som heter "Datastorlek" där.

Hur ändrar jag att den ska spelas upp som 16:9? Det kunde man göra enkelt i Quicktime 7, men jag hittar inte det i Quicktime X. Verkar vara en hel drös med bra funktioner som försvann i.o.m. QX!

Vet inte riktigt. Kör 10.5 själv.

Vad är det för format på din originalfil? Jag brukar alltid använda Apple Intermediate Codec när jag ska få in konstiga format i redigeringen. DV är ju 720x576 som spelas upp utdraget till 1024x576.

DV är ett förhållandevis dåligt format.

/KN

Postad

Originalfilen är som sagt den här .MOD-filen som jag tror kommer från en JVC-kamera. Kanske deras eget format?

Så jag bör köra intermediate när det är SD och prores när det är HD, kan man sammanfatta det då? :)

Med intermediate jobbar man då i square pixels? Är detta fördelaktigt både om slutresultatet är webben och dvd?

Postad
Originalfilen är som sagt den här .MOD-filen som jag tror kommer från en JVC-kamera. Kanske deras eget format?

Så jag bör köra intermediate när det är SD och prores när det är HD, kan man sammanfatta det då? :)

Med intermediate jobbar man då i square pixels? Är detta fördelaktigt både om slutresultatet är webben och dvd?

Du kan köra prores hela tiden om du har diskutrymme. Håll dig till square pixels. Vad är det för JVC-kamera?

/KN

Postad

beta75: I ett annat projekt testade jag att hämta in .VOB-filer i MPEG Streamclip och sparade ut dem med apple intermediate codec som du tipsade om.

Det rullar på bra i final cut om man inte har gjort något, men jag får röd renderingsbar så fort jag lägger på en color correction 3-way. Ska det vara så? Med DV som jag hade tidigare behövde den inte rendera de effekter som var i "bold". Nu måste varje liten transition renderas. Jag drar bara in .mov-filen i sekvensen och låter final cut ställa in den åt mig. Har jag missuppfattat dig?

Filstorleken på AIC-filen är drygt 20% mindre än motsvarande DV-fil och AIC har lägre datarate står det. Kan man tolka det som att AIC ser snyggare ut, men innehåller mindre data? Får jag rött i FCP för att AIC inte klarar av att köra med bold-effekter?

Bör jag köra DV för SD-material trots allt?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...