Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå!

Jag sitter med en panasonic hcm-151 kamera och försöker klura ut hur jag ska få till slow-motion scener på bästa tänkbara vis.

har suttit natt efter natt och läst mig grå på alla olika format hit och dit men blir inte ritkgit klok.

jag spelar in i 720 50p då min tanke är att 50 hela bilder är ju absolut bättre än 25 hela bilder i sekunden om man ska jobba med slowmotion. so far so good.

men om jag nu ska arbeta med klippen i premiere cs4 så blir det klurigt.

om jag öppnat ett klipp som är 720 50p i ett 25p projekt och speedar ner klippet med 50% och stänger av frame blend så blir resultatet mycket bra. går jag frame by fram genom klippet, så händer det saker hela tiden, samma bildruta repeteras alltså inte två gånger som det skulle ha gjort med 25 hel bilder i sekunden. allt är kanon där, MEN ska jag nu sitta å jobba med hela mitt 720 50p projekt i ett 25p projekt innebär ju det att jag måste rendera alla klipp innan jag ens kan redigera i det vilket känns lite osmidigt.

gör jag istället som så att jag öppnar det i et 720 50p projekt ehöver jag ju ej rendera klippen MEN gör jag då klippen i slowmotion så repeteras varje bildruta och man får inte längre samma flyt i slowmotion klippen.

så min fråga är alltså vilket projekt ska jag klippa i för att få allt att gå hand i hand eller är jag helt enkelt tvungen till att jobba med filmen i 720 50p projekt och göra ett nytt projekt där jag gör slowmotion effekterna? känns lite så där halvtaskigt att va tvungen till 2 projekt för att få bra slowmotion

detta var min huvudfråga. men när jag ändå är igång tar jag gärna upp en annan fundering.

jag jobbade idag med en sony ex1 kamera som man också kan spela in 720 50p med MEN det finns även ett läge som heter slowmotion mode där man kan spela in med 50fps vilket borde vara ekat samma sak då 50p innebär ju just 50 st hela bilder i sekunden och inte 50 st halva bilder som 50i är.

resultatet borde då bli exakt samma, alltså 720 50p och om man jobbar med de här slowmotionläget. skillnaden blir i redigeringen då slowmotionläget spelar upp i slowmotion i 100%speed. jag behöver alltså inte stlla in i premiere att den ska spelas upp med halva hastigheten för att få slowmotion. det fattar jag å de är som de borde vara, men borde då inte de va samma sak med 720 50p? min teori om det hela är att enda skillnaden är att kameran lägger in nån form av metadata som talar om att klippet ska spelas upp med 25fps fast den spelar in med 50fps? osäker på om jag snackat bort mig själv, men känner någon här att han/hon har en förklaring på detta så är jag mer än gärna tacksam om ni delar med er av den informationen..

tack på förhand /Erik

Postad

Sorry om jag inte kan svara på dina frågor exakt, men generellt sett (om jag har förstått dig rätt), det enklaste vore väl att göra som med film, att du bara spelade in slow-motion-sekvenserna i 50p och resten i 25p. Om du nu har spelat in allt material i 50p så varför inte rendera ut/konvertera klippen till 25p och sedan importera dem i ett 25p-projekt tillsammans med de 50p-klipp som ska vara slow-motion.

Postad

Tack så mkt för ditt svar.

förstår hur du menar och jag har gått i dessa tankar också,

men sökte en genvägen så det bara var att dra in och klippa å sen köra slowmotion på det man tycker passar.

vore så skönt om det kunde va som på mini-dv tiden då man bara drog in sitt material och klippte de å la slowmotion på de som passade, även om nu inte resultatet blev det samma så är det ett skönt flow i redigeringen :P

är det något som skiljer 720 50p och 25p rent kvalitetsmässigt?

vi filmer en hel del crossåkning så kan inte bestämma riktigt när man vill köra slowmotion eller ej då vi märker de i redigeringen först, och då är de ju smidigt att hela tiden kunna välja i efterhand om man vill köra slowmotion lr ej men är de så enkelt borde ju alla filma i 720 50p istället för 25p? knepigt med alla dessa format

Postad

Absolut enklast i ett 25fps projekt:

Högerklicka på klippet och välj Interpret Footage. Ställ om framerate till 25fps istället för 50fps. Högerklicka på klippet på timeline och ta bort Frame Blend.

Violá!

Perfekt 50% slow mo (om klippet är inspelat i 720 50p).

//Max

Postad
Absolut enklast i ett 25fps projekt:

Högerklicka på klippet och välj Interpret Footage. Ställ om framerate till 25fps istället för 50fps. Högerklicka på klippet på timeline och ta bort Frame Blend.

Violá!

Perfekt 50% slow mo (om klippet är inspelat i 720 50p).

//Max

dock så kommer jag ju då inte runt problemet att jag måste rendera alla klipp innan jag börja redigera, eftersom jag då filmar allt i 720 50p :/

Postad

Beror iofs på hur snabb dator du har... På min 2 år gamla QuadCore-burk, men även på min Macbook Pro, klarar PPro att spela upp filerna i realtid - dvs i "halvfart". Du får visserligen en rödmarkering på timeline, men den är mera av "informationstyp" att ditt klipp av någon orsak inte matchar sekvensens inställning.

//Max

Postad
Beror iofs på hur snabb dator du har... På min 2 år gamla QuadCore-burk, men även på min Macbook Pro, klarar PPro att spela upp filerna i realtid - dvs i "halvfart". Du får visserligen en rödmarkering på timeline, men den är mera av "informationstyp" att ditt klipp av någon orsak inte matchar sekvensens inställning.

//Max

aha såpass. då kör ja på de.

tack så mycket!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...