Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena,

Jag har en fråga angående 720P50.

Har ett uppdrag att leverera en slutproduktion i 720P50.

Normalt brukar jag jobba i 720P25 projekt (och därmed ha 25progressiva frames som slut fil). Detta för att jag gärna vill kunna använda mitt råmaterial (som är filmat i 50P) för att skapa perfekta slowmotions (50%) i ett 25p projekt.

Hur gör jag i ett 50P projekt?

Kan jag "interpreta/tolka" mina 50P som 25P i mitt projekt och på så vis i min 50P tidslina få slowmotionklipp (fast där varje frame repeteras en gång, dvs frame: 1=A 2=A 3=B 4=B 5=C osv) Med tanke på att det männsklig ögat inte ser mer än 25 bilder per sekund i alla fall.

Hela vittsen med 720P50 kameror är ju att man skall kunna filma 50P för att kunna göra grymma slowmos ju. Fattar inte varför sedan slutprodukter skall vara 720P50 (istället för 720P25)?

Thanks!

Postad

Du sitter i samma skit som om du skulle göra slow mo med 25fps material i ett 25fps proj... Finns ju flera metoder men ingen perfekt.

Kan tänka mig att dom vill ha 50p eftersom:

De flesta kanaler (inkl SVT) sänder HD i 720P 50fps.

BluRay 720P endast är godkänt för 50p.

//Max

Postad

Utan att vara helt säker, men det räcker väl med att ta in klippet på en 720P50 timeline och halvera hastigheten (speed/duration till 50%) på klippet. Kom ihåg att slå av blending!

Då borde det väl bli så som du vill...

Postad

Tjena. Thanks till er båda (hur är det på andra sidan sjön Max?)

Då jag inte har en Blueray Brännare/spelare är det lite svårt att testa TV biten, men på datorn funkar följande bra:

(

Leverans av slutprodukt skall ske som:

1. 720P50 version för eventuella TV

2. 720P25 version för internet

)

CS3. Skapar ett nytt DVCPROHD 720p 50p (Adobes P2 settings, 960x720 1.333 pix.a.r.)

tankar in allt mitt material som är 720P50.

Alla klipp som skall visas i 100% realtime kan jag slänga ner direkt, inga konstigheter.

De klipp som jag vill ha som 50%slowmotion -> jag "interpret footage" dem till 25 fps och slänger ner (blend off). Nu får dessa klipp en upprepning utav varje frame.

Dvs i min timeline så är mina 100% realtimeklipp perfekta med en ny bild i varje ny tidsline-frame, medan mina "slowmotion-klipp" har en ny bild varannan "tidsline-frame". När jag renderar i PPro för att se tycker jag det flyter på perfekt. Man hinner alldrig uppfatta att samma bild ligger i två frames (då ögat inte ser det). Vet dock inte hur det blir på TV, Problem?

När jag renderar ut ett internet-test (export QT animation 25fps, 1280x720 1.0 pix.a.r.)

ser det perfekt ut. Nu har ju istället varannan bild försvunnit från mina 100% realtime klipp, medans jag får en ren och perfekt slowmo.

Skulel jag exportera ut en 50P version (tillägnat slutleverans för TV, så blir ju följden att slowmotionklippen har då dubbla bilder)

Vad tror ni om detta?

Följdfråga -> är det någon skillnad på 960x720 (pix.a.r. 1,333) VS. 1280x720 (pix.a.r. 1.0)? för datorbruk och internet måste jag ju ha pixel aspect ratio 1.0. Då kan jag väl lika gärna exportera ut mitt projekt genom att stretcha mina 960 pixlar till 1280? (alltså mata ut QT animation 25fps, 1280x720 1.0 pix.a.r.). På liknande sätt stretchar ju TVn.

ELLER: Kan jag istället skapa ett custom project i PPro som ÄR 1280x720P och sedan ändra alla mina P2 klipp (som är orginal 960x1280)? Kom precis på!!!= Slutprodukten för TV skall vara 720P50 1280x720, alltså INTE 960x720. Är det då bättre och skapa ett project som är 1280x720 för att redigera i, eller ett 960x720, och sedan i sluttampen convertera till 1280x720?

Phu, alla jäkla tekniska problem. Dämpar själva den filmiska kreativiteten.

Vore extremt tacksam för ett svar på detta.

Thanks!

Peter

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...