JRvideo Postad 29 januari 2010 Postad 29 januari 2010 Hej Ja som rubriken lyder, ska man sätta loggan i filmen typ, sitt märke eller kanalsiffra i vänstra eller högra hörnet? Uppe eller nere? Finns det någon "gyllene regel" ? Man läser ju bild från vänster till höger, men många har ju loggan i högra hörnet. Någon som vet eller vill diskutera detta? 0 Citera
Pace Postad 29 januari 2010 Postad 29 januari 2010 Konventionen är att sätta den i övre högra hörnet (slå på valfri tv-kanal så ser du det). Om man tar och jämför med annonser i dagspressen så är konventionen att lägga varumärket i nedre högra hörnet eftersom det är där man sist tittar och förväntas gå från tanke till handling (AIDA-regeln). 0 Citera
JRvideo Postad 30 januari 2010 Författare Postad 30 januari 2010 Konventionen är att sätta den i övre högra hörnet (slå på valfri tv-kanal så ser du det). Om man tar och jämför med annonser i dagspressen så är konventionen att lägga varumärket i nedre högra hörnet eftersom det är där man sist tittar och förväntas gå från tanke till handling (AIDA-regeln). Tack Pace Okej, men kan man då säga att det är fel att sätta den i vänstra hörnet. Av någon anledning tycker jag det känns bättre. Konstigt detta.... Försökte läsa på om AIDA på nätet men jag hittade inte så mycket. 0 Citera
Pace Postad 30 januari 2010 Postad 30 januari 2010 Det är inte "fel" förutom att det bryter mot en konvention. Och bryter man mot konventioner kan tittaren kanske bli lite irriterad, men något värre lär inte hända. Jag rekommenderar att följa konventioner framför dina egna preferenser. Det underlättar för alla. (AIDA-regeln var bara ett exempel, det har ingenting med sakfrågan att göra.) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.