emil. Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Hej alla! Jag tänkte kolla hur man får ut bästa möjliga kvalité under en filminspelning. Har bra utrustning men det blir ändå smågrynigt på mörka punkter i bilden. Vet inte om det är ljussättningens fel eller vad det kan vara. Har ni några tips på hur man får så bra kvalité som möjligt. Filmar på HDV. 0 Citera
Hummel Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Har du bra utrustning är det något annat fel. Har du gain på kameran så blir det grynigt, kör utan förstärkning. 0 Citera
emil. Postad 7 januari 2010 Författare Postad 7 januari 2010 Jag är medveten om gainen men har sett till så jag inte gainar alls. Bilden är inte för mörk heller då jag i vissa fall till och med får fram zebran... 0 Citera
Hummel Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Då får du titta på din utrustning, den kanske inte är så bra som du säger. Vad är det för kamera du har problem med? 0 Citera
emil. Postad 7 januari 2010 Författare Postad 7 januari 2010 Jag vet inte så mycket om bra utrustning men jag har en magkänsla som säger att kameran skall vara hel okej i varje fall. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8451938 0 Citera
Hummel Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Mycket pengar kostar den i alla fall... Antar att den har en del inställningsmöjligheter, du får börja att lära dig manualen ordentligt. Har du exempel där det blir "dåligt"? 0 Citera
emil. Postad 7 januari 2010 Författare Postad 7 januari 2010 Jo, det blir la till att läsa lite. Nä jag har tyvärr inget exempel. Bilden blir verkligen inte jättedålig, enda problemet är att det kan bli lite grynigt på de mörka punkterna vilket stör mig. Möjligheten att blända ner och sätta "master black" lågt finns ju med men det blir fortfarande inte helt 100 0 Citera
Kimster Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Grynigt i redigeringsprogrammet? eller i referensmonitorn? eller i den exporterade filen? och har du jämfört dem emellan? 0 Citera
Legendary Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Inga kameror är magiska, så är det tyvärr. Vore kul att se materialet i frågan. 0 Citera
emil. Postad 10 januari 2010 Författare Postad 10 januari 2010 Nja alltså i referens monitorn är bilden inte grynig utan först när jag har capturat det in i datorn. Vet däremot inte riktigt vad jag skall göra för att bli kvitt med detta problem 0 Citera
ronnylov Postad 5 februari 2010 Postad 5 februari 2010 Man ta bort grynigheten i datorn, t.ex. med Neat Video eller med olika plugins i Avisynth. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.