Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle vilja veta vad ni brukar ha för inställningar som kör med Pinnacle studio 11! Jag kör fortfarande DV med en Canon XL2 varför jag kör med bredbild 16:9.

Min fråga är vad ska jag köra på för inställning när jag från redigering vill ha det i AVI 16:9, ska det vara 1024x576 eller 720x576 eller något helt annat? Hur jag än gör får jag det enbart i 4:3,. Detta ska visas på en TV kanal sedan så därför måste jag ha bästa möjliga upplösning!

Hoppas det är någon som kör på Pinnacle eller har de kunskaper som behövs för att kunna hjälpa mig med ett svar.

Mvh Karl-David

Posted

Kan inte Pinnacle, men DV är ALLTID 720 x 576. Oavsett om det är 4:3 eller 16:9. Bilden sträcks sedan ut till wide under uppspelningen så du bör rimligen ha en "preset" för DV 16:9/Wide.

Många mediaspelare förstår inte att materialet ska spelas upp som 16:9 utan kör felaktigt upp det som 4:3. Det är också beroende på om inspelnings-/captureprogrammet "flaggar" filen som en Wide-fil.

//Max

Posted

Tack för det svaret Max! Men det jag tycker är konstigt är att när man komprimerat till wmv så visas det i 16:9! Men menar du då Max att om jag skickar in dessa filmer när de är klara, kommer de då att visa 16:9 i televisionen?

Jag tar gärna emot fler svar från dem som kör Pinnacle för att höra vad de brukar ha för inställningar.

Tack än en gång för dina snabba svar Max när man skriver här på forumet!

Mvh Karl-David

Posted

Jag blir så trött! Försökte att ladda upp ett litet AVI klipp 720x576 på youtube för att se hur det visades. Det visades i 4:3! Jag har sedan tidigare uppladdade wmv klipp där och de visas som de skall i 16:9. Vad gör jag för fel? Många gråa hår blir det!!

Mvh Karl-David

Posted

WMV kan vara vad som helst mer eller mindre och är (alltid?) i square pixels = inga problem.

DV (i en AVI container) är som sagt 720x576. (dvs ett 4:3 format, men med möjlighet att "stretcha" pixlarna till 16:9 om uppspelningsmotorn kan förstå den inställningen)

Ska du ha 16:9 på nätet (YouTube motsv.) så bör det i regel alltid vara square pixels (1:1)

Posted

Tack så mycket Kimster för ditt svar! Jag förstår att ni killar besitter en fantastisk kunskap vad det gäller redigering, jag ska försöka att förstå vad ni menar. Min fråga blir då är det något man kan ställa in i redigeringsprogrammet, square pixels?

Det viktigaste Kimster är att jag på bästa sätt ska kunna få det i AVI som sedan ska visas på en TV kanal. Detta är en beställning som jag fått. Har tidigare bara komprimerat ner alla filmer till wmv därför så saknar jag denna kunskap.

Mvh Karl-David

Posted

Problemet (?) är då att en AVI-fil som sagt kan innehålla en massa olika codecs (Codec = Coder/Decoder = "kompressions-språk").

En DV AVI MÅSTE enligt spec vara 720 x 576 men alla program kan inte ändra "uppspelningsformatet" i efterhand. Kolla med din tevekanal vad dom vill ha för typ av AVI. Du bör kunna exportera filmen som en Microsoft DV AVI - den kan alla datorer och vanliga redigeringsprogram spela upp: Avid, Final Cut Pro, Premiere, Vegas, etc.

Notera att DV-formatet är kroniskt dåligt på att komprimera grafik - så bli inte förvånad om textskyltar och annat ser illa ut. Undvik röda skyltar som pesten.

//Max

Posted

Tack Max igen! Jag ska höra efter vad de vill ha för AVI. Den röda färgen känner jag till, den är ett gissel! Jag ska kolla upp det här med Microsoft DV AVI. Tusen tack för er hjälp! Jag återkommer med hur det går!

Mvh Karl-David