luddelehman Postad 2 januari 2010 Postad 2 januari 2010 tjena jag filmar med en Canon HV30 och när jag har dragit in dom på datan och klippt ihop en liten film på 1 min så blir filen när jag renderar ut den nästan 120mb stor? och då undrar jag vad jag ska rendera ut filmen i? jag andvänder vegas pro 8.0 och renderar ut i avi. tacksam för svar 0 Citera
Kimster Postad 3 januari 2010 Postad 3 januari 2010 Du behöver lära dig olika inställningar för export, codecs osv. AVI är bara ett behållarformat som inte säger så mycket om storlek eller kvalité. Vissa grunder kan du läsa om här http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25043 Finns jättemycket information på nätet och även många trådar här på forumet om just det du undrar över. Sök runt lite. Sen om ni behöver mer hjälp ska ni redogöra för vart filen ska visas, på nätet, tv osv, på vilka plattformar och kanske vem som är målgruppen. Även vilken kvalité den bör vara i. Ha med i tanken att göra högre kvalité desto större fil, så är det i regel alltid. Tala gärna om vad som spelar mest roll - liten storlek eller hög kvalité. 0 Citera
luddelehman Postad 3 januari 2010 Författare Postad 3 januari 2010 alltså jag ska ladda upp på vimeo. och vill ju inte att det ska ta evigheter att ladda upp en film på typ 5 min. 0 Citera
Hummel Postad 3 januari 2010 Postad 3 januari 2010 Då vimeo komprimerar om ditt klipp så ska du ladda upp med högsta möjliga kvalitet för bästa resultat. Är du inte intresserad av kvalitet kan du gå ner i filstorlek. Vad är ditt tidskrav vid uppladdning av 5 min film? 0 Citera
Max_H Postad 3 januari 2010 Postad 3 januari 2010 Ska du till Vimeo HD, kör ut som h.264 i ganska hög bitrate (10Mbit/sek 1280 x 720P) med square pixel pixel aspect ratio. //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.