Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilket är allra bäst när man vill köra en refmonitor med TV om man kr FC. Köra till Tv genom dvout på macen eller köra via ett blackmagickort, vad är skillnad och nack o fördelar, jag vill alltså kunna se min redigering från FC rakt ut på en bra TV monitor lite större

Posted
Vilket är allra bäst när man vill köra en refmonitor med TV om man kr FC. Köra till Tv genom dvout på macen eller köra via ett blackmagickort, vad är skillnad och nack o fördelar, jag vill alltså kunna se min redigering från FC rakt ut på en bra TV monitor lite större

Det beror på vad du har för mål. Vilken typ av "skärm" (Progressiv eller interlaced bla) ska du spela slutresultatet på? Använd samma typ av skärm som referensmonitor.

Posted

Också relaterat till "målet": Via en DV-kamera ser du allt en DV-komprimerad bild. Med de olika problem som finns i form av framför allt kompressionsartefakter. Via ett Decklink-kort kan du se en okomprimerad version av bilden. Huruvida originalet var det varierar givetvis men för ex grafik är det viktigt då den tar ordentligt med stryk av DV-kompression...

//Max