Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är så att jag har ett projekt som är avslutat, men har nu på min HDD ca 60GB, filmfiler, projektfiler osv. Om jag tar hela den mappen och slänger in den på en extern HDD, vad händer då? Om jag nu vill öppna projektet igen, då kommer väll inte FCP hitta filmerna osv, då allt är flyttat? Eller hur funkar det?

Hur ska jag göra för att ha kvar allt, men inte på datorn?

Postad

Final Cut är inte så kinkingt men det kan bli lite fel när man döper om filerna i Final cut eftersom originalnamnet inte ändras. Har man för mycket filer med samma namn kan det bli lite stimmigt. T.ex olika untitled-1.mov i flera mappar. Det kan bli så om man inte döper ordentligt vid capture.

Hur som helst.

Jag brukar alltid börja ett projekt med en mapp. På datorn. Den döper jag till samma som projektet. I den lägger jag mappar som heter, clip, sounds, images, other, projectfiles m.m. I Projectfiles lägger jag FCPs projektfil. Ibland i olika versionen för att kunna gå tillbaka.

I clip lägger jag videoklippen ibland i undermappar osv.

När du gör capture så sparas alla klippen i capture scratch vilket du ställer in i inställningar. Om du väljer mappen clip så hamnar de rätt från början. Alternativet är att flytta dem i Finder och reconnect i FCP.

Den tredje platsen som dina projektfiler normalt ligger på är render files och där ligger allt du renderat, effekter och annat. Även den ställer du in i inställningar.

Genom att ha alla filerna i undermappar till den första mappen, projektet, så hittar FCP rätt om du flyttar den mappen till en annan disk.

Om de ligger fel så kan du flytta dem till en lämplig struktur och reconnecta dem. Render files kan du skippa om de tar för mycket plats, Du kan ju alltid rendera en ny.

Som du förstår handlar det väldigt mycket om att ha en bra struktur från början och att inte ta genvägar med filer som ligger på skrivbordet och att strunta i att döpa filerna vid logg and capture.

/KN

Postad

okej, så sålänge som capturfilerna och projektfilerna ligger i samma mapp, på samma sätt hela tiden. Så kan man flytta hela huvudmappen precis som man vill utan problem?

När jag capturar, så sätter jag igång HDV kameran, och trycker på captur nu. Då skapar den filerna själv, men då heter de ju untiled-1.mov osv. Jag brukar i min projektfil döpa dem tillvad de igentligen innehåller. Men det ändrar väll inte capturfilens namn på datorn antar jag? Där heter de väll fortfarande untitled-1.mov?

Hur gör jag vid capture för att få bätter namn på filerna i de filmerna som sparas på datorn?

Annars verkar jag ha allt i samma mapp (möjligen inte renderfilerna, men det är skit samma), så bör gå att flytta hela min huvudmapp utan problem mao. Har precis beställt en 1.5TB disk, så nu ska jag spara allt på den. Så har man det förhoppningsvis om man nu skulle vilja ha det igen.

Postad
okej, så sålänge som capturfilerna och projektfilerna ligger i samma mapp, på samma sätt hela tiden. Så kan man flytta hela huvudmappen precis som man vill utan problem?

När jag capturar, så sätter jag igång HDV kameran, och trycker på captur nu. Då skapar den filerna själv, men då heter de ju untiled-1.mov osv. Jag brukar i min projektfil döpa dem tillvad de igentligen innehåller. Men det ändrar väll inte capturfilens namn på datorn antar jag? Där heter de väll fortfarande untitled-1.mov?

Hur gör jag vid capture för att få bätter namn på filerna i de filmerna som sparas på datorn?

Annars verkar jag ha allt i samma mapp (möjligen inte renderfilerna, men det är skit samma), så bör gå att flytta hela min huvudmapp utan problem mao. Har precis beställt en 1.5TB disk, så nu ska jag spara allt på den. Så har man det förhoppningsvis om man nu skulle vilja ha det igen.

Du loggar klippen, sätter en in och ut punkt och döper reel till något lämpligt. Tror det funkar med HDV också.

Annars tar du filerna untitled-1.mov osv och flyttar dem till lämpligt ställe och döper om dem till pelle metar.mov, nisses tårta.mov osv. Plocka bort de gamla klippen från FCP och lägg dit dina nya från rätt mapp med de nya fina namnen.

/KN

Postad
Final Cut är inte så kinkingt men det kan bli lite fel när man döper om filerna i Final cut eftersom originalnamnet inte ändras. Har man för mycket filer med samma namn kan det bli lite stimmigt. T.ex olika untitled-1.mov i flera mappar. Det kan bli så om man inte döper ordentligt vid capture.

/KN

Du kan enkelt använda Rename-funktionen för att byta namn på klipp. Skriv rename i hjälpen så beskrivs det bra, går att byta namnen från fcp till klipp eller tvärt om.

Postad
Du kan enkelt använda Rename-funktionen för att byta namn på klipp. Skriv rename i hjälpen så beskrivs det bra, går att byta namnen från fcp till klipp eller tvärt om.

Så sant. Det fungerar bra. Men, som jag anser, eliminerar inte behovet av en bra filstruktur i sina projekt.

Det finns många sätt och alla är bra på sitt. Jag har en ganska analogt tänk i mina flöden. Vill bestämma själv över filer och mappar. Det är väl gammal vana bara.

/KN

Postad
Så sant. Det fungerar bra. Men, som jag anser, eliminerar inte behovet av en bra filstruktur i sina projekt.

/KN

Håller med fullt ut! Har stött på flera FCP-användare som inte visste om att rename-funktionen fungerar åt båda hållen därav mitt inlägg.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...