Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag använder för närvarande Word men det känns inte så gediget egentligen, finns det särskilda program som hjälper till med formateringen på manuset eller liknande?

Vilket program använder du?

Posted

Celtx. Gratis, snyggt, enkelt att använda och att konvertera till pdf. Filerna är kompatibla till både pc och mac.

Fattar verkligen inte varför man ska använda dessa betalvarianter. Inte som att manusen blir bättre för att man lägger ner mer pengar.

Posted

Vilket redigerings prg. finns det som inte försämrar bilden skärpan m.m. när man sedan bränner till en DVD, Har prövat Pinnacle studio ultim. v.11 och Roxio Easy Media Creator 10, programmen försämrar bildkvalitén när man redigerar min film, tagen med en Sony HDR-SR8E i HD Quality( Full HD 1080)

Posted
Vilket redigerings prg. finns det som inte försämrar bilden skärpan m.m. när man sedan bränner till en DVD, Har prövat Pinnacle studio ultim. v.11 och Roxio Easy Media Creator 10, programmen försämrar bildkvalitén när man redigerar min film, tagen med en Sony HDR-SR8E i HD Quality( Full HD 1080)

Kanske lite malplacerad fråga men jag svarar ändå så får någon moderator flytta det.

DVD är ett medium för SD (standard definition) och du har spelat in i HD därav försämringen. Det har inget med programmen i sig att göra.

Välj ett diskmedium för HD, Blu-ray. Det finns lösningar för att lagra HD på DVD men det är inte direkt "standard" och du kommer garanterat få problem vid uppspelning på olika maskiner.