cazz Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Att spara en bra storlek tycker jag kan vara riktigt jobbigt. Om man nu ska ha den på webben, Mediaspelaren, mobila enheter eller bara på datorn. Exempelvis, jag jobbar ju nästan uteslutet i widescreen men vilken är det bästa?? DVD kör i 720x576 när den spara i mpg men det kan jag inte köra i MP4 för då trycks bilden ihop Finns det någon bra tabell eller formel som kan hjälpa en?? 0 Quote
Kimster Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Du behöver läsa på lite om Pixel Aspect Ration för att få en förståelse om det där. Sen bör du fråga till vart filmen ska tittas genom. Alltså vilket medium TV/DVD/Blu-Ray/YouTube/Projektor/Datorskärm/Iphone/PSP/mobil etc. bara för att ge några exempel. Och givetvis spelar ju källmaterialets upplösning roll. Många av de ovannämnda har standarder för vad de är "bäst" lämpade för och vissa har exakta mått för vad de ska ha. All info om vilket format som passar bäst finns i regel att läsa på respektive tillverkares hemsida. t.ex. http://www.apple.com/iphone/specs.html Nu kanske du är ute efter en otroligt lättläst lista med all info du kan tänkas behövas. Det har jag inte sett någon där ute så där kan jag inte tipsa om någon sida. (kanske borde bygga en sådan...) Sedan finns det upplösningar som är matematiskt bättre att köra pga. hur det räknas ut av transcodingmjukvaran. En annan faktor är om du ska ha Square Pixels eller en annan Aspect Ratio. Som sagt, där får du läsa på om du inte vet vad skillnaden är. Finns trådar om det tror jag. Om vi kastar ut oss ett exempel så funkar 1024x576 som då är 16:9 widescreen med square pixels Finns mycket på nätet annars. 0 Quote
cazz Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Tack för den informationen. Brukar mest hålla mig en en viss storlek men jag var nyfiken om det råkade finnas en bra tabell. 0 Quote
ronnylov Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 MP4 kan innehålla ett "sample aspect ratio" - värde (som är samma sak som pixel aspect ratio) alternativt "display aspect ratio" som talar om bildskärmens förhållande (16:9 eller 4:3). Så det är visst möjligt att spara MP4 som 720x576 men ändå ha widescreen i MP4 (precis på samma sätt som MPEG-2). Problemet är väl att inte alla uppspelare stödjer det. Här finns info hur man kan ändra pixel aspect ratio i en MP4-fil: http://forum.videohelp.com/threads/301849-Change-Aspect-Ratio-of-mp4-without-re-encoding När det gäller tabell för olika format tycker jag denna är väldigt informativ: http://www.iki.fi/znark/video/conversion/ Men den är lite gammaldags då det mest är 4:3 format (widescreen verkar saknas). Men man får ändå en förståelse hur man tänkt. Här finns också bra info: http://www.bbc.co.uk/commissioning/tvbranding/picturesize.shtml Finns lite olika uppgifter på hur man "ska" räkna pixel aspect ratio o.s.v. Här har vi wikipedias syn på saken: http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_aspect_ratio En grej att tänka på är att videokomprimering sker i block om 8x8 pixlar och färginformationen har halva upplösningen (för YV12-formatet som t.ex. h.264 och MPEG-2 använder) så då blir det mest optimalt om upplösningen är delbar med 16. Men upplösningar delbara med 8 funkar nästan lika bra. Ett exempel på det är ju 1080p formatet (1080 är inte jämnt delbart med 16 men det är jämnt delbart med 8). Sedan finns ju aspekten hur effektiv komprimeringsmetod man har och vilken den tillgängliga bandbredden är. Låg bandbredd på förbindelsen (t.ex. internet) gör att man får kompromissa med kvaliteten. Ett sätt att få acceptabel kvalitet vid låg bitrate är att skala ner upplösningen så att det inte blir en massa komprimeringsstörningar i bilden. Och som redan nämnts så finns aspekten på vad uppspelningsanordningen klarar av, t.ex. en blu-ray spelare har sina specifikationer att hålla sig inom. Men till din fråga om bra värden för widescreen och med hänsyn tagen till upplösningar delbara med 8 och om vi kör kvadratiska pixlar för att slippa ihoptryckt bild så kommer jag fram till några användbara: 128x72, 256x144, 384x216, 512x288, 640x360, 768x432, 896x504, 1024x576 Du kanske kan se mönstret där jag ökar vertikala upplösningen med 72 pixlar i varje steg. Vertikala upplösningar delbara med 72 ger horisontella upplösningar delbara med 16 och vertikala delbara med 8 när man kör 16:9 och kvadratiska pixlar... Ytterligare en sak är att kvaliteten blir bäst om man kan undvika att skala om upplösningen (förutsatt att man har tillräcklig bitrate). Så för PAL video är ju 1024x576 en bra upplösning om man måste ha kvadratiska pixlar eftersom man då endast behöver skala om horisontellt. Tänk i så fall på att om originalet t.ex. är widescreen DV eller DVD så ska man först beskära horisontellt till 702 pixlar innan man skalar upp bredden till 1024 (se länkarna om pixel aspect ratio). 0 Quote
cazz Posted January 27, 2010 Author Posted January 27, 2010 Tackar. Mycket intressant skrivet och bra länkar 0 Quote
Recommended Posts