Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag har en ganska billig "vanlig DV kamera" med inbygd mikrofon(en Canon MD110), denna kamera har dock den svagheten att den inbygda micken fångar upp även bandet ljud vilket är MYCKET störande, kameran har dock mikrofon ingång (3,5mm kontakt) och jag funderar på att skaffa en röde-videomick till den då jag läst mycket fina recensioner om den mikrofonen.

Jag har dock lagt märke till att min kamera i princip inte har några inställningsmöjligheter för ljud överhuvudtaget (endast om man vill ha 12 eller 16 bitars ljud, eller automatisk brusreducering av, eller på)

kan man ändå använda en Röde Videomic och få ett acceptabelt ljud eller krävs det att man kan ändra vissa inställningar i kameran för att få "bra ljud"? och har kameran vad som krävs för att använda videomicken?

Min kamera:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/md-110/index.asp

Mikrofonen:

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=VideoMic

Tack på förhand

Postad

Jo det ska gå bra, men eftersom jag läst här ofta att det förekommer Röde VideoMic mikrofoner som har oljud för sig så ta gärna med kameran till butiken där du tänkt köpa mikrofonen om det är möjligt. Då kan du ju testa direkt. Det finns vissa inställningar till mikrofonen men ingen nivåinställning.

Har använt Röde micken till min DV kamera som inte heller har ljudnivåinställning utan att få några problem med det.

OBS, det är ingen proffs mick, de har ruggigt mycket bättre ljudupptagning, men det kan kännas så när man jämför med den interna på en sådan kamera du har.

Postad

Hej!

Sitter i amma sits som dig. Fick tipset härifrån att införskaffa en Röde videomik. Det stämmer säkert att det inte är en proffsmick, men ljudet blir extremt mycket bättre än via den inbyggda. Dessutom säljs den ju till ett vettigt pris. Har förstått att mikrofoner kan kosta hur mycket som helst. Och det känns ju inte så lockande att lägga flera tusen på en proffsmick som man skall använda på en halvtaskig mini-dv!

Jag kan bara säga att jag tycker att den är väl värd pengarna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...