mzreklam Postad 10 december 2009 Postad 10 december 2009 Vad blir bäst som ref skärm till min macpro en lcdTV eller en datorskärm? sen blir det väl bäst om man har ett blackmagickort mellan dator o skärm ? Återkom nån som vet. Söker alltså en lösning så jag kan se när jag red på en bra monitor. Kör MacPro och Final Cut Studio. 0 Citera
Peus Postad 18 december 2009 Postad 18 december 2009 Vad som blir bäst är en bra fråga. I regel är en bra datorskärm (utan TN panel) lättare att kalibrera och få bra vad gäller färger än en TV. Å andra sidan så kanske slutmålet är en produkt som skall visas på TV apparater och då kan det vara bra att ha en eller flera sådana som monitorer för referensbild ungefär så som man har i vissa ljudinspelningsstudior där man har flera par hörlurar och högtalare för att kunna skapa en så pass jämn mix som möjligt. Det är därtill icke helt ovanligt att köpa just en referensmonitor som referensmonitor. T.ex: http://catalog2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/ModelDetail?displayTab=O&storeId=11201&catalogId=13051&itemId=323736&catGroupId=14625&surfModel=BT-LH1710 Färgmässigt är det inte heller helt ovanligt med CRT skärmar av olika slag. Går oftast att få tag på riktigt bra kalibrerade LaCie 22” CRT skärmar för inga pengar alls. Är man onödigt rik är det därtill inte helt ovanligt med en projektor modell dyrare som referens. Vad menar du att det är som skulle bli bättre med ett blackmagickort? Det finns vissa fördelar så som att kortet rent allmänt hjälper till med en del saker och avlastar datorn vilket gör att det går smidigare och snabbare. Därtill har de inställningar för att skicka ut en referensbild och annat roligt så som SDI utgångar, men de är inte nödvändigtvis bättre, det beror helt och hållet på hur man tänk använda monitorn och vad för monitor man har, vad för grafikkort man redan har, vad för video (i vilken upplösning) man redigerar och om det ev krävs upp/ned konvertering etc. Beskriv gärna lite mer hur du tänker angående referensmonitor, vad är den vanligaste slutprodukten, vad jobbar du/ni oftast i d.v.s. format och upplösning etc. Hoppas jag hjälpte iaf lite. M.v.h. Pontus W 0 Citera
Hummel Postad 18 december 2009 Postad 18 december 2009 En referensmonitor av samma typ som slutmaterialet skall visas på är bäst. Det kanske inte är helt enkelt att åstadkomma... Är det progressivt eller interlaced material du arbetar med? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.