Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag ska köpa en kamera. Antingen ska den kosta runt 50 000, runt 30 000 eller 15 000. Det är en förhandlingsfråga m chefen.

Nu undrar jag vilken jag borde köpa och varför. Tacksam för svar.

Postad
Hej

Priset är exklusive moms. Vi kommer att använda den till reportage och kortfilmer, men även som en av 3 studiokameror.

I studiomiljö vill du egentligen ha en kamera med Genlock och då är det egentligen Sonys EX3 jag skulle vilja rekommendera. Annars har ju Canon sin XL-H1 som spelar in på vanliga DV-band, men de ligger båda en bit över det du frågade efter i pris.

Behöver du inte Genlock kan du använda dig av ex HPX171 som varit vanlig i mindre studio/inspelningsmiljöer men då är din optik fast och är det en stor studio kan det mycket väl hända att optiken blir en begränsning. Givet är iallafall att du måste ha HD-SDI portar på kameran...

Har inte testat den själv men kan tänka mig att Jvc Videokamera GY-HM700E kan vara ett vasst alternativ och den ligger bara lite över det du hade som utgångspunkt ;)

Postad

Jag tror också på JVC GY-HM700E. Har kikat en hel del på den.

Arbetar ni för övrigt i Mac eller PC?

HM700E är rätt optimerad för Mac-användare (eller rättare sagt FCP-användare). Vi som kör PC får allt glatt lägga upp några tusenlappar till :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...