Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jag har final cut pro 6, och måste importera mpeg filer, som en annan redigerat ihop. Men det går inte just nu, hur gör jag?

MPEG-2? MPEG-4? eller vad? Ge lite mer info så kan vi finna en lösning.

Postad

Du är i codec djungeln.

FCP can ta (i stort sett) alla format som Quicktime klarar av. Vad händer om du lägger filerna i timeline? Annars får du konvertera dem till något annat med t.ex. MPEG streamclip.

/KN

Postad

Quicktime kan inte heller läsa upp filerna, så ja det är ett problem.

Det går inte att importera filerna, den säger att det blir fel osv, så jag kan inte ens lägg in dem i timeline.

Vad är MPEG streamclip?

bara en reflektion, varför kan inte FCP läsa mpeg för, verkar jädrigt skumt, apple som ska vara så kompatibelt med allt, speciellt med windows grejer, tänker på bootcamp osv. FCP kan ju även läsa RED codec och massa andra skumma format, men MPEG som är väldigt vanligt, det går inte.

Postad

Låt mig börja med att åter igen poängtera hur viktigt det är att den som ställer en fråga ger så mycket detaljer som bara möjligt. Detta är nödvändigt för att kunna svara korrekt.

Börja med att ta reda på vilket program de är redigerade i från början, mac eller PC. Ligger de på CD, DVD, HDD?

Kan du spela upp den i något annat program t.ex. VLC?

FCP använder Quicktime som "motor". Quicktime använder quicktime-komponenter som resurser för att kunna koda av mediafiler. Detta betyder att det Quicktime kan spela upp kan FCP spela upp. Quicktime-komponenter kan man likna vil codec-pack för windows. Det populäraste för mac heter perian och med det installerat kan du spela upp det mesta i de flesta program på Mac. Ladda ner det här:

MPEG streamclip är ett konverteringsprogram som använder Quicktime som motor. Laddas ner här.

Apple säljer en uppgradering av Quicktime till PRO men MPEG streamclip gör precis allt detta och mer helt gratis.

VLC är en bl.a. mediaspelare som använder helt egna codec oberoende av Quicktime-komponenter.

Så installera perian, kolla om filmen funkar i quicktime, om inte, prova den i VLC, om inte det funkar så gå tillbaka till källan och exportera ut en bättre fil.

/KN

Postad

Hej, tack för utförligt svar.

Jag laddade ner perian, men det fungerade inte iaf, jag läste i about perian, där stod det att den skulle kunna konvertera dessa format. Jag har installerat det korrekt tror jag, men kanske har det blivit ngt fel, så att inte quicktime hittar den, och kan använda sig av de codecarna?

Mpeg streamclip fungerade inte heller, då den ville ha ett quicktime som kunde läsa mpeg filer som fungerar, vilket jag inte har.

Ska förklara situationen lite mer nogrant.

Min kusin redigerar vissa bitar av en kalendershow vi håller på med. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=26565

Vissa avsnitt redigerar jag, och behöver vissa delar som han gjort. Han exporterar filmerna i sitt program, är något skitdåligt program, från corel draw, i 1000kr klassen. Han verkar bara kunna exportera i mpeg, för att inte kvaliteten ska bli för mkt lidande, och inte ens det fungerar bra alla gånger. Sen skickar han filerna över sprend, skickafilen.se Jag laddar ner dom och försöker öppna.

Går inte i quicktime, men utmärkt i VLC.

Så, några mer förslag vad jag kan göra? Han kan fixa dem i AVI, men konverteringen gör att man förlorar en del kvalle.

Postad
Hej, tack för utförligt svar.

Jag laddade ner perian, men det fungerade inte iaf, jag läste i about perian, där stod det att den skulle kunna konvertera dessa format. Jag har installerat det korrekt tror jag, men kanske har det blivit ngt fel, så att inte quicktime hittar den, och kan använda sig av de codecarna?

Mpeg streamclip fungerade inte heller, då den ville ha ett quicktime som kunde läsa mpeg filer som fungerar, vilket jag inte har.

Ska förklara situationen lite mer nogrant.

Min kusin redigerar vissa bitar av en kalendershow vi håller på med. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=26565

Vissa avsnitt redigerar jag, och behöver vissa delar som han gjort. Han exporterar filmerna i sitt program, är något skitdåligt program, från corel draw, i 1000kr klassen. Han verkar bara kunna exportera i mpeg, för att inte kvaliteten ska bli för mkt lidande, och inte ens det fungerar bra alla gånger. Sen skickar han filerna över sprend, skickafilen.se Jag laddar ner dom och försöker öppna.

Går inte i quicktime, men utmärkt i VLC.

Så, några mer förslag vad jag kan göra? Han kan fixa dem i AVI, men konverteringen gör att man förlorar en del kvalle.

AVI är bara container formatet för videofilen. Ett codec talar om hur det packas ihop. AVI med rätt codec blir bättre än mpeg1.

Det kanske bästa för er situation är nog att han konverterar filen till t.ex. mp4 med h264 codec. Din polare kan installera Quicktime och MPEG streamclip på sin PC och konvertera där. Han väljer export to .mp4 och väljer h264 codec. och bitrate runt 12 000 så ska det nog gå bra.

/KN

Postad

okej, men varför kan han isånt fall göra det på sin PC, men inte jag på min mac?

Jag fattade inte det där med AVI, för jag upplever det han skickat som sämre kvalle, men det beror alltså på vad jag har för kodec, hur bra eller dåligt det blir?

Postad
okej, men varför kan han isånt fall göra det på sin PC, men inte jag på min mac?

Jag fattade inte det där med AVI, för jag upplever det han skickat som sämre kvalle, men det beror alltså på vad jag har för kodec, hur bra eller dåligt det blir?

Därför att han på sin PC har det codec som han exporterar i, Förmodligen installerat med Corel.

/KN

Postad

Nu har jag efter 2 timmars meckande, fått det att fungera lite bättre. Mpeg i HDV format, blir bara svart. I lägre upplösning fungerar bilden, men inte ljud. MPEG2 (vilket han kan skicka i), blir både bild och ljud med när jag spelar upp det i quick, men när jag importerar i FCP, så försvinner ljudet. Bilden blir även lite randig vid hastiga rörelser i bilden. Antar att det inte är mkt mer att göra från min sida. Han får fixa i ett annat format.

Postad
Nu har jag efter 2 timmars meckande, fått det att fungera lite bättre. Mpeg i HDV format, blir bara svart. I lägre upplösning fungerar bilden, men inte ljud. MPEG2 (vilket han kan skicka i), blir både bild och ljud med när jag spelar upp det i quick, men när jag importerar i FCP, så försvinner ljudet. Bilden blir även lite randig vid hastiga rörelser i bilden. Antar att det inte är mkt mer att göra från min sida. Han får fixa i ett annat format.

den som funkade i quicktime kan du öppna i MPEG streamclip och exportera till quicktime .mov med apple intermediate codec.

/KN

Postad
den som funkade i quicktime kan du öppna i MPEG streamclip och exportera till quicktime .mov med apple intermediate codec.

/KN

Hmm, okej. Det verkar bra. Tyvär verkar det bli lite randigt, så måste lösa det på annat sätt ändå, tex att han får konvertera. Men tack ska du ha iaf.

Postad
Hmm, okej. Det verkar bra. Tyvär verkar det bli lite randigt, så måste lösa det på annat sätt ändå, tex att han får konvertera. Men tack ska du ha iaf.

Klicka i deinterlace i MPEG streamclip

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...