ahdw Postad 7 december 2009 Postad 7 december 2009 Hej! Jag sitter i MPEG Streamclip och ska konvertera filer filmade i mark 2 5d från h264 30i till qt prores 422 som en del i att konvertera hela projektet från 30 till 25 enligt en guide jag hittat. Problemet jag har är när jag tar en av h264 30 filerna som väger ca 30 mb, så blir pro res filen typ 200 mb. Och jag har grundfiler som är uppåt en gig, vilket säger sig själv kommer bli helt onödigt gigantiska. Händer inget när jag minskar qualityn i programmet. Vad är grejen? Någon? 0 Citera
ahdw Postad 7 december 2009 Författare Postad 7 december 2009 http://philipbloom.co.uk/2009/05/30/how-to-convert-canon-5dmk2-footage-from-30p-to-24p/ Fattar dock inte varför filerna blir så stora… 0 Citera
ante74 Postad 7 december 2009 Postad 7 december 2009 Prores filerna BLIR stora men samtidigt väldigt lättredigerade (hårdvarumässigt) en anledning till detta är väl att det är en så kallad I-frame codec (varje bildruta innehåller all information själv istf att hänvisa till andra bildrutor - läs mer på wikipedia eller här på voodoofilm om I-frames). Hårddiskar är billiga nuförtiden så jag redigerar alltid i prores 422 när jag redigerar HD-film. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.