Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare allihoppa

Jag skulle vilja ha tips och förslag på hur ni filmar era filmer efter att ha ritat klart bildmanuset, vad för teknik nu använder, tillexempel filmar ni exakt efter årdningen på bildmanuset eller organiserar ni bildmansuen för att förenkla både filmningen och att inte behöva flytta kameran till samma ställe flera gånger.

Detta är mitt sätt, men på samma gång så jag tvivlar lite på mitt ide, inte bara för att ni ska säga motsatsen. Jag ska förklara hur jag filmade min heroin film som jag har lagt på youtube och adressen finns på (kolla min film).

När jag ritatde klart bildmanuset så var det vart runt 70 klipp, efteråt så kollade jag genom hela bildmanuset nogrant och kollade på alla vinklarna, och från varje vinkel, hur många klipp hade jag tagit från samma vinkel, tillexempel bildnummer 1,8,14,23,39 och 46 är tagan från samma vinkel och alla är i närbild, då så kör jag allihoppa dom klippen I en enda tagning eftersom jag har tränat på hela scenen om och om och om igen tills jag kan allting utantill och hur allt ska ligga och om saker kommer att förendras så vet jag hur det ska förendras detalj för detalj.

Jag misstänker att min idee fungerar, för att om jag ska använda ideen när jag ska ha flera skådisar och värre om jag ska ha statister så tror jag att det kommer att ta mycket mycket tid nästan omöjligt, men eftersom jag är den enda skådisen I mina scener så fungerar det så klart, men det ska finnsa smidigare sätt.

Ska snart använda flera skådisar I mina scener och vill förbreda mig för allt.

Tack för eran hjälp

MVH

Ali

• 2 veckor senare...
Postad

För det första är det delvis ett regiproblem. Vissa regissörer väljer att dela upp tagningar i enstaka repliker, så att just den repliken sitter, beroende på hur man vill klippa osv osv. Regiproblem.

Sen brukar man planera för antal inställningar, inte klipp. Du kan komma tillbaka till samma inställning flera gånger, men de e olika klipp. Dessutom kan det låsa dig att du redan planerat alla klipp som du ska använda, redan innan du sett dem. Detta är förstås också en smaksak. Dehär problemet är delvis ett fotografproblem, men även ett regiproblem.

Tid är ju som bekant pengar och om du lägger ner jättelång tid på att repetera så skulle det kanske gått fortare om ni istället skitit i all den förberedelsen och istället inriktat er på explosivt skådespeleri. Producentproblem och regiproblem.

Dessutom kan vissa skådespelare bli lite trötta på ett manus om man tragglar det om och om igen. Regiproblem.

Mao: Ta ett snack med personerna på dessa områden och fråga vad de tycker :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...