Karras Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 tja. Danny Elfman är ju helt genialisk när det gäller filmmusik. Nightmare before christmas t.ex. har ju helt underbar musik.. även batman, Sleepy hollow och de klassiska simpsons och tales from the crypt melodierna har han gjort väldigt bra.. har någon några bra tips på fler film-musik kompositörer? skulle gärna vilja se fler filmer med lika härlig musik. 0 Quote
Opus Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Joe Hisaishi är en otroligt duktig kompositör, gjort musike till bl.a. Spirited Away, Princess Mononoke, Hana-bi, My neighbour Totoro m.fl. Många filmer av både Hayao Miyazaki och Takeshi Kitano, och de filmerna är ju dessutom väldigt bra oftast. 0 Quote
Karras Posted November 30, 2004 Author Posted November 30, 2004 ah, musiken i hana-bi är ju skitskön, och spirited away har ett magiskt soundtrack.. totoro musiken kommer jag inte ihåg så mycket av... mest låten i slutet: (totoro-totoro lalalala) och mononoke har jag för mej va rätt skön också... kan han ha gjort musiken till laputa (castle in the sky) också? 0 Quote
Pontus Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 David Julyan har gjort 2 sköna soundtrack i Memento och Insomnia 0 Quote
Eiik Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Jag gillar som du Danny Elfman. Men det finns en kille som gör underbar Hero/soldat/arme musik, och det är Harry Gregson-Williams. 0 Quote
Recommended Posts