mrdanne Postad 1 december 2009 Postad 1 december 2009 Hej på er på forumet! På torsdag åker jag till New York och tänkte då givetvis filma lite. Jag har sedan tidigare en Samsung VP-D381 som jag är ganska så nöjd med men inför resan ville jag nu uppgradera mig för att få bättre bild på filmerna. Jag valde då att köpa en GZ-MG330 eftersom den hade fått bra betyg. Till min förvåning när jag kommer hem och kör igång kameran är där inte någon direkt bättre bild jämfört med min Samsung. En stor skillnad mellan GZ-MG330 och VP-D381 är ju givetvis att JVC kameran kör med hårddisk och minneskort. Detta är dock inget som är så viktigt för mig utan det är mer bild-kvaliten jag är ute efter. Eftersom jag har öppet köp på JVC-kameran kan jag fortfarande ångra mig och välja att antingen behålla Samsung kameran eller köpa en annan. Min fråga är helt enkelt om det är så dumt att dessa kamerer har samma bildkvalité? Vad ska man jämföra när man ska köpa ny kamera? Är det bara CCD och effektiva pixlar eller är det mer? Man ska väll tillägga att jag filmar max 3-4 gånger per år och då är det oftast i samband med att man åker på semester. Om där inte finns någon direkt skillnad mellan VP-D381 samt GZ-MG330 undrar jag då vad det krävs för kamera för att kunna gå upp ett steg i bildkvalite. Tacksam för all hjälp jag kan få. Har ju fortfarande tisdag / onsdag på mig innan vi åker :) MVH /Danne 0 Citera
kennethm Postad 1 december 2009 Postad 1 december 2009 Välj någon HD-upplösningsvariant om du vill ha högre upplösning! För att spara pengar så hade jag nog istället köpt en Sanyo Xacti VPC-CG10 när jag kommer fram till New York för kanske 1200-1300 kr. Då får du märkbart bättre upplösning i en superkompakt som också tar hyggliga stillbilder. Den har inte 25 bilder/sek (PAL) men jag anser nog att det är närmast överspelat numera: Du får problem med dess video (ett visst hackande) enbart om du tittar på videon i gammal äkta bildrörs-TV. Den har dock omkopplare för PAL/NTSC (åtminstone i Europa, kolla för säkerhets skull) så man kan ansluta den direkt till sin gamla PAL-TV om man vill. När du tittar på dator så är 29.97 bilder/sek helt perfekt och dess 1280x720 upplösning är dessutom snäll mot äldre datorer. En del brukar hävda att europeiska lysrör (50 Hz) ger flicker men åtminstone min gamla Sanyo HD1a har ett inbyggt antiflicker-filter som tar bort det problemet helt. Du kan kolla detaljer på: http://www.camcorderinfo.com/content/Sanyo-Xacti-VPC-CG10-Camcorder-Review-36742/Specs-and-Ratings.htm Nästa steg torde vara Sanyo HD2000 (forfarande köpt i USA men nog lite svårare att hitta där) för fullHD och utmärkta egenskaper i svagt ljus. Tänk bara på att att den i amerikanska ögon kan liknas vid en pistol så sikta inte på beväpnade personer... Den kräver också en kraftfull dator när du ska redigera. Duger inte det så återstår toppsegmentet med "vanliga videokameror" från Canon, Panasonic och Sony med 1080 fullHD i AVCHD och utmärkt optisk bildstabilisering i prisläget över 10000 kr. Köp inte dessa i USA för dom torde inte kunna ställas om till PAL för visning i gammal svensk rörTV direkt från kameran. Här ställs också höga krav på dator (och programvara) när du ska redigera sen. Alla ovan utom Sony har rikligt med manuella inställningar som det brukar löna sig att utforska all automatik till trots... Själv har jag en Panasonic TM300 som jag är mycket nöjd med. Massor av optisk zoom (30-70 ggr eller så) har du ingen användning för i praktiken. Anledningen till att många SD-kameror har lång zoom är att dom har pytteliten sensor. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.