Gå till innehåll

"Horror Vaccui"


pilotman

Recommended Posts

Detta är ett manus som aldrig filmatiserats då barnskådespelarna ständigt hade fotbollsmatch vid de tilltänkta inspelningstillfällena..

Nu hittade jag det igen, några år senare, och skulle vara oerhört tacksam för kritik och kommentarer. Kanske kan det filmatiseras till sommaren..

 

Filmen tilldrar sig i en förort där barnens förtryckarstrukturer inte riktigt ser ut som i andra förorter.

Willhelm är inte det typiska mobboffret och mycket riktigt är allt heller inte vad det ser ut att vara.

Filmen behandlar det tema som filmens latinska titel anger; människans "rädsla för tomrum"

 

Skulle vara roligt med kritik o kommentarer!

Horror Vacui.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Manuset var väl bra i det stora hela. Det kändes dock lite suspekt med en 25 åring som betalar 12 åringar att förnedra honom.

Kanske om du skulle gestalta 25 åringen som lätt utvecklingsstörd, sen kan du ha tillbakablickar från 25 åringens kärlekslösa barndom, där hans mamma och pappa behandlar honom ungefär som barnen gör.

 

Den långa monologen som han spelar in på band kändes lite för förnuftig "rationell" det var dessa saker som jag hakade upp mig på, men annars var det bra skrivet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Tack för att du tog dej tid att kommentera!

Hela poängen med situationen är att den ska vara "konstig". Han betalar dem för att mobba honom för att han hellre än att möta tomrummet i sitt liv (ensamheten, meningslösheten) bedövar sig med självömkan och fruktan. Det kan sammanfattas i Hjalmar Söderbergs ord:

 

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."

 

Framgick det budskapet otydligt? Kan man förtydliga det på något sätt?

 

Jag håller med om dialogen, den känns styltig och krystad. Den ska filas på!

 

Tack för din kommentar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...