Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej , Jag är helt ny på både mac och final cut. När jag läst in filmen i Final Cut Express står det att klippen är offline ? varför gör det så ?

Är det någon här som kan hjälpa mig med alla inställningar så att jag får så bra film som möjligt ?

Jag har en Canon HV20 men jag hittar inte någon inställning för den kameran . Den enda inställningen som fungerar är när jag väljer Format:HD Rate : 25,00fps Use : HDV-Apple Intermediate 1080150.

Men vad jag kan se så blir filmen 1440*1080i50.

Väljer jag någon annan inställning får jag upp följande felmeddelande . Capture Preset must have a video or an audio digitizer set to capture . Please change to desired preset in the Audio/Video Settings.

Postad
Hej , Jag är helt ny på både mac och final cut. När jag läst in filmen i Final Cut Express står det att klippen är offline ? varför gör det så ?

Är det någon här som kan hjälpa mig med alla inställningar så att jag får så bra film som möjligt ?

Jag har en Canon HV20 men jag hittar inte någon inställning för den kameran . Den enda inställningen som fungerar är när jag väljer Format:HD Rate : 25,00fps Use : HDV-Apple Intermediate 1080150.

Men vad jag kan se så blir filmen 1440*1080i50.

Väljer jag någon annan inställning får jag upp följande felmeddelande . Capture Preset must have a video or an audio digitizer set to capture . Please change to desired preset in the Audio/Video Settings.

HDV (som HV20 har) är 1440x1080 så det stämmer. Offline är klippen om du inte har filerna så det stället som du sparade dem vid capture. Du väljer capture scratch i user settings.

/KN

Postad

Förtydligande

Canon HV20 är en HDV kamera och HDV är inget äkta full HD 1080 format.

Full 1080 är: 1920x1080

HDV är: 1440x1080 men drags ut på bredden av kameran så att det ser ut och fungerar som full 1080 HD.

1440x1080 är de facto 4:3 d.v.s. det gamla tjock Tv formatet, men utdraget på bredden på samma sätt som en DVD eller bredbildssändningar på TV, vilket kan resultera i avlånga personer och dylikt sett på fel TV med fel inställningar.

M.v.h. /Pontus W

Postad

Jag som trodde att jag hade en full hd kamera (det står 1920*1080 på den )

Jag fattar inte varför filerna går offline ? direkt efter det att jag fångat dom från kameran går dom offline.

Jag hittar ingen sådan inställning ? Menar du under User preferenses ?

Postad

Jag fattar inte varför filerna går offline ? direkt efter det att jag fångat dom från kameran går dom offline.

Sorry, det ska vara System settings. Det ligger under Final Cut Express-menyn.

För att se vad som är fel gör följande.

1 Final Cut Express-menyn -> Easy setup, välj HDV Apple Intermediate Codec 1080i50

2 Välj file-menyn -> Capture.

Dina filer ska nu sparas där det är inställt i scratch disk i System settings under Final Cut Express-menyn.

Om du högerklickar på en av dina offline-filer och väljer reveal in finder så får du reda på vart originalfilerna ligger på hårddisken.

/KN

Postad

Resultat blir rätt när du spelar upp det för pixel aspect ration är inte 1:1. Så som Peus säger är det inget problem. Det som är ett större problem är att HDV(och alla konsumentsystem) är hårt komprimerat vad avser färg! Det är svårt att använda HDV för att exvis keying på grund av detta.

Du kan spela in det du kallar full HD med HV20 genom att ansluta en HDMI-kabel och ha ett capturekort i datorn, då spelar du in 1920x1080, detta sätt kan bli lite otympligt...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...