Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Funderar på att uppdatera min redigeringsplattform. Funderar på en liten 13" MBP 2,53Ghz/4Gb ram. Man kan få den med SSD. Har någon erfarenhet att redigera med SSD som systemdisk? Är den som sitter i nya MBPn snabb? Annars funderar jag på att ta minsta HDn och byta den mot Intels X25-M på 80/160Gb och köra den som systemdisk. Dessutom är jag sugen på att plocka ut superdriven och stoppa i en optibay med 500Gb 7200rmp HD som videodisk. Jag kommer ändå köra DVD/blu-ray via extern brännare.

Någon som vet något om prestandan i liknande konfiguration? Intryck?

Jag kör FCP 7 , AVCHD via Panasonic HMC151 och gillar att vara så mobil som möjligt.

//Jens.

Postad
Funderar på att uppdatera min redigeringsplattform. Funderar på en liten 13" MBP 2,53Ghz/4Gb ram. Man kan få den med SSD. Har någon erfarenhet att redigera med SSD som systemdisk? Är den som sitter i nya MBPn snabb? Annars funderar jag på att ta minsta HDn och byta den mot Intels X25-M på 80/160Gb och köra den som systemdisk. Dessutom är jag sugen på att plocka ut superdriven och stoppa i en optibay med 500Gb 7200rmp HD som videodisk. Jag kommer ändå köra DVD/blu-ray via extern brännare.

Någon som vet något om prestandan i liknande konfiguration? Intryck?

Jag kör FCP 7 , AVCHD via Panasonic HMC151 och gillar att vara så mobil som möjligt.

//Jens.

Flaskhalsen är inte hårddiskarnas hastighet. Jag har inga problem med en 5400rpm 500Gb i min MB 2Ghz med 4 Gb minne.

Det som tar tid är importen av materialet och renderingen och det är processorns arbete till störta delen. I en 8 kärnig Mac Pro så kar nog diskarna betydelse. Jag hade rekommenderat 500 Gb 7200 som system och en extra 500 Gb med USB med timemachine backup medans du rör dig för säkerhet.

/KN

Postad

Jag förstår vad du menar men jag är inte säker på att jag håller med. Jag klarar för tillfället mig bra med min MBP 2,33Ghz/3Gb ram. Men jag funderar på om SSD kan göra en del för själva arbetstiden. Dessutom är SATA mycket snabbare än FW800 vilket skulle kunna göra en hel del för access samt loggning av material. Kör man dessutom flera videospår på varandra kanske det kan göra lite skillnad. Som jag har sett startar OSX på under 15 sek via SSD på en gammal MBP. I t ex denna tråd på 99mac pratar de lite om detta.

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/267707-macbook-pro-13-intel-ssd-500gb-intern-harddisk-moejligt.html

Har man fler program igång samtidigt är ju självklart accesstid, systemminne och processorkraft viktig. Men jag vill ju också vara så mobil som möjligt. Loggningen på nya MBP sker ju också via den inbyggda kortläsaren, som förhoppningsvis inte drivs via USB.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...