Jasto Posted November 27, 2004 Posted November 27, 2004 Hejsan! Hur många av er är det som har en studiomonitor/videomonitor? Jag funderar på att skaffa mig en, men vet ej om jag är beredd att betala 6 500 kr. Eller kan man köpa sig en vanlig tv och använda den som en studiomonitor/videomonitor? Tacksam för svar /Jasto 0 Quote
Lukas Posted November 27, 2004 Posted November 27, 2004 Köp en mindra TFT-skärm. De går väl på 1500 - 2000 kr? ska själv köpa en sådan till jul... vet ni andra om sådana duger ?? 0 Quote
pcmabe Posted November 27, 2004 Posted November 27, 2004 Hej! Lite tips... En studiomonitor eller referensmonitor är alltid bäst därför att den är har mer exakt färgåtergivning än andra monitorer. Den har också möjlighet till att ställa in förhållandet mellan färgerna i ex Y/c eller komposit signal. Att alternativ till en referensmonitor kan vara en TV från SONY i 14" med Y/C eller composit ingångar. (s-video / scart) Y/c är bäst därför att signalen färgseparareras. Sony har också ett bildrör "Trinitron" som har fantastiska färgegenskaper. Använd dock inte RF-Ingången (Antensuttag). Då blir det genast sämre resultat. Så om du är på jakt efter att se hur den äkta videokällan du redigerat kommer att se ut så är det. En referensmonitor du ska ha. Men som du vet det är svindyrt. Så därför duger många gånger en vanlig TV från SONY. Du få väga det mot vad det är du ska producera... Lycka till Mvh Mattias 0 Quote
Recommended Posts