kenntoft Postad 12 november 2009 Postad 12 november 2009 Jag skriver en skräckfilm just nu och har fastnat lite. Jag behöver en passande sub-plot till den, är inte så sugen på en kärlek. kompisarna åker iaf upp till norrland på fiskeresa, två bröder, ett par, och en kompis. en liten mini sub-plot är att lillebrodern fick reda på att storebrodern inte ville ha med honom egentligen, kan man utveckla det lite mer? det känns verkligen som jag skjuter från höften :) men har kommit halvvägs i manuset nu, det känns bra! sen behöver jag en passande anledning att paret går ut i skogen igen även fast det har hänt en massa konstiga saker, jag tänkte på att hon hade tappat något av värde, som hon måste hitta. Sen om man kunde klämma in lite grov-hångel så vore det bra. Men det känns väldigt främmande då det hänt riktigt läskiga grejer och hela gänget har i princip bestämt sig för att dra hem. tack för feedback! 0 Citera
elBeppo Postad 13 november 2009 Postad 13 november 2009 Hej. Jag hade möjligheten att ha Kjell Sundstedt att läsa igenom och kommentera på ett manus jag skrivit en gång och min inställning var samma som din: "inte en kärlekshistoria tack". Svaret jag fick var "kärlek behövs alltid"... Så det blev back direkt där. :) Sen behöver det ju inte alltid vara en "hjälten hittar en tjej/kille som måste räddas innan filmen är slut"... Men vad sägs om ifall tjejen i paret har en affär med någon av bröderna och de smyger omkring lite? Det ger dig ju en möjlighet att skicka ut med lite avsides. 0 Citera
Shelly Postad 13 november 2009 Postad 13 november 2009 "en liten mini sub-plot är att lillebrodern fick reda på att storebrodern inte ville ha med honom egentligen, kan man utveckla det lite mer?" Ja, lätt, varför vill storebror inte ha med sig lillebror? Vill man ha en liten kärlekstvist så kanske storebror har hört att tjejen (som ska med) han gillar tycker att lillebror är charmig eller liknande. Lite kärlek och svartsjuka kan man kasta in i de flesta filmer, fungerade i Star Wars (och vad hade den varit utan den sub ploten?). PS. Om du vill ha ut paret i skogen fast det är "farlig" så måste det finns en bra anledning, kanske har någon tappat hjärtmedicinen eller kanske är någon diabetiker och tappat insulinet? Se till att det är riktigt viktigt så att det är lite "kniven mot strupen" att ge sig iväg. Eller bilnycklarna kanske? 0 Citera
kenntoft Postad 14 november 2009 Författare Postad 14 november 2009 tack för tipsen! jag får väl ta med kärlek på något vis ändå rå! saken är den att hans lillebror är mkt yngre än de andra, typ 10 år. så de funkar inte med kärlek med honom :) fan va krångligt med kärlek i denna historia. men det där med insulin eller medicin låter smart, en jävligt bra anledning att gå in i skogen igen. eller typ en liten medicin väska (så den e lättare att hitta). sen så vill dem inte ha hjälp av de andra tre. för dem vill hångla lite oxå. Men då måste jag ju typ visa publiken denna viktiga väska nångång innan. och det är ju så förutsägbart. och nu när jag tänker efter så är det helt sjukt att de vill grovhångla fast det har hänt massa underliga saker och man har ingen önskan att stanna kvar på det stället. verkar som jag har målat in mig i ett hörn med den här turordningen på scenerna.. :) 0 Citera
Shelly Postad 14 november 2009 Postad 14 november 2009 Du måste naturligtvis inte ha just kärlek med men då det är något som många (alla?) kan relatera till samt att kärlek, svartsjuka, passion och lustar får människor att göra märkliga saker så som att springa in i brinnande byggnader så är det väldigt användbart då man skriver. Hur gamla är lillebror och storebror? Om lillebror är liten så kanske det var ett missförstånd, han skulle inte följa med men storebror hade inte hjärta att säga det eller mamma tyckte att det var en bra idé eftersom hon vill ha en paus och vara ensamman eller så. Naturligtvis hör lillebror detta då storebror klagar till sina vänner på att lillebror är med, han blir ledsen och sätter av in i skogen för att gråta ut, så som barn gör. Det skulle kunna vara så lätt att en av människorna i gruppen försvinner, att det är inget som de tappar utan en människa som försvinner och då får man hoppas att de är så pass goda vänner att de sätter igång och letar efter henne/honom. Vad man själv skulle ha gjort och vad som faktiskt händer på film är två olika saker. I går såg jag Fredagen den 13 och då är det en scen då de hittar en blodig yxa i en säng samt att de inte kan hitta några av sina vänner, ”Det finns säkert en naturlig förklaring” säger killen och så sätter hon igång en panna kaffe, naturligtvis… Not! Om du tittar på lite skräckfilm och analyserar dem så får du säkert en massa tips på vad man bör och inte bör göra. Men försök att skriva färdigt innan du börjar ändra för det är lättare att skriva om än att skriva färdigt, risken finns att du skriver om och skriver om och aldrig blir färdig. Samt att det är lättare att se vad som behövs göras då man är färdig. Möjligheterna är oändliga, det enda som sätter stopp är din fantasi så... 0 Citera
kenntoft Postad 16 november 2009 Författare Postad 16 november 2009 jag håller med dig! jag vill inte att min film ska bli någon osammanhängande och orealistisk skräckfilm. Alltså så mycket realistisk som en skräckfilm med okänt monster kan bli :) Deras känslor och beteende/handlingar ska vara något som publiken kan relatera till. Det ska inte vara nåt likt, åh nu splittrar vi oss och går åt olika håll, eller, folk dör/försvinner här vi måste stanna och koka kaffe. Det är min princip för denna rulle. för sub-plotten ska jag nog försöka följa, svek, kärlek, passion eller svartsjuka. men men.. vi får se:) du får hålla utkik på bloggen :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.