Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ett mega problem, det är att de flesta av mina gamla dvd filmer som jag har redigerat "fastnar" och hackar i filmen. Så de går dessvärre inte att titta på längre. Så de är förstörda, jag har ingen kopia av filmen i någon dator då jag raderar filmerna efter redigeringen då det är många hemma filmer jag redigerar. Det optimala hade varit om man hade Dv in på videokameran så hade man haft en säkrare kopia där.

Kan man rädda dessa filmer på något vis eller är de helt och hållet förstörda?

Vilka DVD skivor skall man köpa så man vet att de håller?

Hur gör ni?

Postad

Köper hårddiskar och lagrar allt färdigt material på dem tillsammans med projektfiler så att jag kan batcha om samt en del ljud, video och effekter. Det är mycket farligt och dumt att bara spara på en DVD. Jag har det mesta på säg fem sex olika ställen men det är iofs för att jag jobbar med det också och inte har råd att förlora vissa saker.

Jag har d.v.s. allt material på band, minst två hårddiskar samt mastrar i vad format nu är lämpligast, ibland som DVD men även på BETA-SP till HDCam-SR.

För övrigt kostar hårddiskar inte särskilt mycket nu mer, du får en tb för ca 750:- (om du köper utan kabinett, funkar bra om man har en extern docka för dem viken kostar ca 350:- och fungerar som t.ex. en kortläsare men för hårddiskar) och på en sådan får du plats med mer än 200 DVDer.

Hur som helst, i många fall går det att rädda material från just optisk media som blivit repig genom att man polerar bort det lager av plasten som är repigt.

Jag skulle rekommendera att du skickade in dina skivor till ett professionellt företag som kan rädda informationen till nya skivor eller en hårddisk.

Du kan alltid testa att köpa en egen poleringsmaskin men om de fungerar eller bara förstör vågar jag inte lova, dock gissar jag att de säkert kan hjälpa i många fall eftersom de kommer med garanti och dylikt: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/rengoring-ljud-och-bild-/rengoring-ljud-och-bild-/Eztop-MU000001DVDPROTECTSILVER(095926,3161)

Hoppas det löser sig, aldrig kul att förlora material.

Lycka till och mvh /Pontus W

Postad

Att DVD inte är pålitligt längden är känt. Det kan ta några år innan problemen märks och det beror också på hur skivorna lagrats. Ytterligare en sak som kan förbättra är att inte bränna med skivans max-hastighet utan med en väsentligt lägre hastighet så att de olika "hålen" efter laserstrålen hinner bildas ordentligt.

Liksom Peus ovan sparar jag allt jag har klippt klart dels som iso-filer på olika ställen och dels på DV-band. Allt källmaterial finns också kvar på band eftersom jag bara använder tapen en gång.

Kanske kan du läsa in de delar på dina skivor som fungerar och i efterhand komplettera med källmaterial om du har det kvar?

Postad

Jag har ju alla dv band kvar så det är ju bara få in det in i datorn och redigera igen. Det tråkiga är ju att det är ju alla den tid man lagt ner och att det kommer inte bli exakt samma filmer. Men men nu har jag ju lärt mig av läxan, skall spara allt, det värsta är ju att det blir ju hur mkt som helst om man skall spara allt.

Tack för tipset att bränna långsammare, trodde inte det var så viktigt!

Jag skall iväg till netonnet och testa om det funkar, tack för tipset!

Finns det någon märke som är bättre kvalite än de andra inom dvd skivor?

Vad är det för skillnad på mina brända hemma filmer och de som man köper i affären?

Jag trodde det säkraste sättet var att få in filmen i en dv band igen, men dessvärre har jag ingen dv in på min videokamera :(

Postad

På nätet finns det kompatibilitetslistor för olika DVD-skivor provat på ett antal olika spelare. Kommer inte ihåg var men du hittar nog med hjälp av google.

Prova också: http://www.videohelp.com/tools/sections/iso-image

och: http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html

Skillanden mellan de vanliga köpeskivorn och andra som kanske också ibland kan kan köpas är att de förra är stansade och de senare brända.

För att stansa behövs en glasmaster som mekaniskt stansar ut skivor som blir mycket mer långtidsstabila än brända. Tyvärr krävs det att man är säker på att ett större antal än några hundra skivor säljs för att det skall löna sig med master.

De brända skivorna är belagda med ett ljuskänsligt material. När man bränner skivan så bränner en laser stråle (som är ytterst "tunn" och fokuserad på en punkt) massor av hål i det ljuskänsliga skiktet. När skivan spelas upp läser laserstrålen av alla hål i varje cirkulärt spår på skivan. Ett hål absorberar ljus på ett annat sätt än där ytan är hel. Det är här som det är viktigt att hålen hinner skapas på ett tydligt sätt när bränningen utförs.

Eftersom ytan är belagd med ett ljuskänsligt material är risken stor att skilnaden mellan hål och icke hål blir allt mindre distinkt med tiden. Lägg en bränd skiva i solljus så ser du väldigt snabbt vad som händer.

Beklagar att din kamera ej har DV-in. Förhoppningsvis får du snart råd att komplettera med en billig begagnad kamera med DV-in.

Postad

Christian van Caine,

tack för det. Det var helt nytt för mig. Jag har alltid undrat hur en glasmaster kan hålla för tusentals "stansningar"! Vore intressant att höra litet mer om tekniken. Du kanske har någon länk eller liknande!

Postad

:-)

Ummm....ska se vad jag kan hitta...

Ursprungligen lärde jag mig det när jag jobbade på en studio här i GBG & vi var iväg för att mastra skivorna vi mixat. Kom väl överens med masteringnissarna, så fick rundturer & en massa tips jag fick nytta av när jag själv blev masteringtekniker, & dessutom en schysst demonstration av hur en skiva tillverkas :-)

Tyvärr fick jag aldrig se hur glasmastern kom till eftersom den tar en liten stund, men fick en bra förklaring :-)

Postad

Tänkte på den här tråden när jag läste följande nyhet, lite fjantigt av mig kanske men dock: http://www.sweclockers.com/nyhet/10110-dvd_som_haller_i_1_000_ar

För övrigt så står det i Nyheten att Kodak Gold tycks vara rätt ok.

Själv kör jag oftast Verbatime och har bra erfarenhet av dem även om det tycks mig som att nästan alla DVDer och framförallt CD-skivor var bättre och hållbarare förut.

Hur som helst, lite mer råd.

Band är givetvis bra att spara som en extra åtgärd men tänk på att de torkar och inte håller allt för länge, band är inget bra masterformat iaf inte vanliga billiga DV-band.

DVDer kan fungera ok om de har riktigt bra kvalité men tänk då på att stoppa in mastrarna i ett fodral och sedan gömma undan dem i ett bankfack eller liknande med reglerad temperatur. D.v.s. använd den för i hlvt inte! En master används ALDRIG om inte för att skapa nya kopior och speciellt då ett oskyddat format som DVD. Alltså en DVD är som en diskett eller hårddisk fast med disken/arna oskyddade (dock med ett skyddslager i genomskinlig plast men ändock). Du kan ta på dess undersida, ett helt idiotiskt format om man inte är riktigt försiktig.

Hårddisk ev data backups band etc är i dagsläget det bästa formatet. Självklar inte helt riskfritt men har man mastern på två hårddiskar lagrade i två skilda och ej för fuktiga/varma/kalla lokaler och ser till att man garderar sig så att man har en hårddiskläsare som man kan koppla till USB, ja då är man nog rätt framtidssäkrad.

A ja lycka till.

M.v.h. /Pontus W

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...