kridan Postad 6 november 2009 Postad 6 november 2009 Hejsan jag jobbar på ett manus men det blir så jääkla många repliker, brukar det bli så? Dom manusen jag läst har inte så många repliker. Och när blir det ny scen, när man är på nytt ställe? 0 Citera
kenntoft Postad 6 november 2009 Postad 6 november 2009 en ny scen för mig är när det är ett nytt ställe eller när något ändras. T.ex att man ser en gå och lägga sig, scen 1, och den ligger och vrider sig i sängen innan den somnar. Sen vaknar den upp, scen 2. Men oxå såklart, en man går på gräsmattan, scen 1, gå in i huset hälsar på sin mamma, scen 2. När INT. eller EXT. ändras borde de rimligtvis betyda en ny scen, samt tidsmässigt. Det där med många repliker spelar nog ingen roll (?) skriv klart ett första utkast bara och sen kan du revidera manuset, ta bort repliker som inte för dialogen/filmen/scenen framåt. Kanske har de manus som du läst inte varit "character driven", medan din är mer så, och om man skriver "character driven" manus så borde det bli mkt dialog. Men hur som helst gäller det för dig att berätta en historia. Och kom ihåg att film är visuellt så ibland kanske man inte behöver gräva ner sig i för mycket dialog (som t.ex man gör i teater). 0 Citera
kridan Postad 6 november 2009 Författare Postad 6 november 2009 Tack så jätte mycket för hjälpen. Nu är jag ett snäpp smartare=) Så nu ska jag fortsätta på manuset. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.