Gå till innehåll

Bluescreen?greenscreen?hjälp.


solklar

Recommended Posts

Hej hej alla nu har jag hittat hit och jag tycker att forumet är riktigt bra samt vanliga sidan.

 

Jag vet på ett ungefär vad som menas med bluescreen, greenscreen. Det är väl om man till exempel skall klippa in "skådespelaren" i en annan bakgrund. Men vad är det för skillnad mellan blue och greenscreen?

 

Om jag skall göra det så gör jag på följande vis: Hänger upp ett grönt lakan som bakgrund, fixar till ljuset. Stället ditt objektet osv. Sedan filmar jag det. Men sen då? när jag har filmat "skådisen" som står framför bluescreen..

Jag använder mig av adobe premiere pro. När jag sedan tar in filmen i adobe premiere pro och vill fixa till just den scenen, hur tar jag till exempel bort miljön bakom objektet och sätter in en ny? vore otroligt glad för vettiga svar så jag förstår. Jag vet att det finns många trådar angående bluee,green screen men jag har inte hittat någon där det står hur man gör för att fixa allt osv.

 

 

Mvh / Johan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror man gör så här på pro:

Först lägger du in blescreen klippet /greenscreen klippet i filmspåret "2"

Sedan lägger du in bakgrunden i något annat filmspår.

Sedan högerklickar du på screen blue/greenscreenklippet och väljer videooptions elle nått och sedan "transparency"

 

// Nixxon

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej Nej!

till en början gör man så! men istället för att högerklicka på klippet så går man in i effects å väljer greenscreen/bluescreen effekten sen väljer man rätt färg i options på den effekten, färgerna kan vara lite olika, men man hittar rätt färg till sisst....

 

Anledningen till att man har blue/green som färg är för att just den färgen inte finns i männsikans naturliga färger....

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren, uppskattar det jätte mycket!

 

Men du frax, När jag har tagit in scenen med min skådis och "bluescreen" i bakgrunden och vill nu ta in den nya bakgrunden då? Jag menar, skall t.ex scenen med bluescreen ligga på spår1 och den nya bakgrunden på spår 2?

Och när jag markerat "scen med bluescreen" och lagt in effekten, blir det transparency automatiskt? så det blåa försvinner?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

alltid den scen du ska lägga effekt på ska ligga på spår 2!

du ska inte ändra transparency, ifall du gör det så tonar du bort hela

bilden på det klippet... i options på bluescreen effekten kan du välja den färg du haft när du spelat in klippet...

 

skit i att lägga in bakrunden förns du fått bort färgen blå/grön när du valt rätt fär i options så kan du dra en stapel åt sidan, å då ser du att färgen du valt försvinner från klippet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Frax tack för det snabba svaret.

 

Okej jag förstår, tyvärr så har jag inte adobe premiere för tillfället här hemma. Jag arbetar nästan enbart i skolan just nu. Om jag har förstått allting rätt så skall jag alltså markera min scen med bluescreen eller greenscreen och sedan gå in på effect och väljer samma färg som jag har i scenen, typ bluescreen. Som jag nämnde så har jag ej adobe premiere framför mig, har aldrig sysslat med bluescreen etc så men jag ska typ ta bluescreen lägga in i klippet, kmr det automatiskt upp option eller måste jag gå in effect control eller? dum fråga kanske, men vill vara lite säker. Och inne på bluescreen option så finns det antagligen flera olika blå färger? och det är där man får hitta den rätta. Sedan så sparar jag och då bör det blåa i min scen vara borta? är det då jag till exempel lägger in scen2 med en annan miljö? skall jag göra något mer där eller kmr scen 1 och scen 2 automatiskt "klippas" ihop? för på scen1 klippet så försvinner ju det blåa och kvar återstår bara objektet.

 

Tack för svaret flax, förstår att mina frågor är otroligt jobbiga, så jag uppskattar din hjälp otroligt mycket. Man måste ju lära sig nån gång så =)

 

Mvh / Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

ingen fara! bara kul att hjälpa till...

options har jag för mig att det kommer upp automatiskt, men annars ligger det ju i effects control!

 

om du haft blå bakrund när du spelat in så väljer du den blå färgen som passar jusst dig rätt... eftersom det finns en hel uppsjö av olika blå färger å nyanser så får du prova dig fram... när du hittat den färg du tycker passar bäst får du ställa in hur mycket av den färgen den ska ta bort 0-100% där får du åcå kolla vad som passar bäst! eftersom den kanske tar bort lite av det blåa i plagget som personen har på sig tex... har du blå bakrund så se till att det du vill ha kvar i bild inte är blått eller annan liknande färg som kan verka blå i scenen!!!

 

mvh FraX

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej! Men är det bara green, bluee som man kan ha som screen? eller finns det fler färger??

Om jag skall filma miniatyrer och kanske filmar en liten pansar vagn och sedan vill sätta den bredvid mina "skådespelare", gör jag samma sak då? filmar miniatyren med blue/green screen i bakgrunden?

 

Vad betyder alpha key?

 

 

Mvh / Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu var det ett tag sedan jag satt med Premiere 6.0 (uppgraderade aldrig till 6.5 eller Pro, men det kommer), så en del kanske har ändrats eller (framför allt) komms ihåg fel.

 

Det finns flera varianter på keying, inte bara blue/greenscreen. Du kan välja en rad olika metoder för att göra delar av klippet transparenta. Blue/green screen finns som färdiga options, men du kan också använda valfri färg, olika matte (t.ex. en bild som definierar vad som ska vara transparent eller inte, en stillbild av bakgrunden och göra allt som är lika/olika i klippet transparent), ljushet, o.s.v.

Alpha key innebär väl att du använder en definierad "alpha-kanal" för att bestämma hur transparent varje pixel ska vara (t.ex. från en photoshop-bild). Rita t.ex. en svart bild som har en transparent cirkel i mitten, spara och lägg den som bild över ett klipp i transparens inställningarna, och du kommer bara att se det som är i den transparenta cirkeln (eller få ett hål i klippet, beroende på inställningarna)...

 

Vill du ha in en pansarvagn och en eller flera personer mot en bakgrund så kan du:

* filma personerna mot en screen

* filma pansarvagnen mot en (annan, om det behövs) screen

* filma bakgrunden (eller använd en stillbild, en datorgenererad miljö eller något annat)

 

Lägg sedan de klippen på olika spår (1 för bakgrund, 2 och 3 för de andra. Sätt upp lämplig transparens/key för de klipp som inte är bakgrund och det är klart! (Med lite övning på ljussättning och sånt så kan du få riktigt bra resultat har jag hört ;) )

 

/Fredrik Blom

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret Fredrik. Jag har tyvärr inte adobe premiere hemma just nu, utan det är något jag enbart arbetar med i skolan... Men som sagt jag har alltid haft film som mina största hobby så jag skall fixa det hemma ochså.

 

Du menar alltså om jag gör en bild "lika stor format som üpplösningen i premiere" i photoshop. Och gör den transparent, gör bakgrunden svart men gör små hål eller något liknande, och när jag då sätter in den som bakgrund i premiere så är det bara en bakgrund bakom hålen? hoppas jag formulera mig på ett korrekt sätt.

 

Tack för svaren, uppskattar dom mycket

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har adobe 6.5 ...funkar det även i det programmet att välja vilken färg man vill ha.... Jag har bara högerklickat på bluescreen klippet, sedan tryckt på videooptions och sen på transparency, och sedan bluescreen , men det blir aldrig helt rätt färg .....skulle vara tacksam om jag fivk veta var man ändrade färg till just den färgen jag spelat in i

 

// Nixxon

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag insåg när jag försökte beskriva det ovan, hur rackarns svårt det är att beskriva i ord, speciellt när det var något år sedan jag gjorde det, och inte har programmet framför mig.

 

Om ingen annan hoppar in och svarar så ska jag kolla på det hemma istället och återkomma då, men som sagt det gäller i så fall för Premiere 6.0. Har iofs en demoversion av Premiere Pro, men de brukar ha sådana skojigheter som transparens avslaget...

 

Lycka till, och kolla i manualen - sist jag kollade så stod det där ;)

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...