kimfoto Postad 30 oktober 2009 Postad 30 oktober 2009 Vad tror ni om de nia imacarna för klippning och redigering av HD film fåm sony xdcam. http://store.apple.com/se/configure/MB953S/A?mco=MTMzNzUzMjA 0 Citera
Peus Postad 3 november 2009 Postad 3 november 2009 Det funkar med största säkerhet riktigt bra, några saker jag skulle överväga innan köp dock. Hur hade du tänkt att föra över materialet från kameran/diskstationen till datorn? Tänk på att iMacs endast har en endaste FireWire 800/400-port och några USB 2.0 portar. Du saknar möjlighet till instickskort om du vill t.ex. fånga video via SDI. Därtill saknar du E-SATA, SCSI ell Fiber för att koppla in snabba hårddiskar. Något du kommer att behöva är att införskaffa dig en snabb extern hårddisk för videomaterial, gärna ett RAID kabinett med integrerad RAID för att koppla till den enda FireWire 800 porten som då blir upptagen. Problem uppstår således vid överföring från kameran om du kör via FireWire då du isf behöver köra daisy chain via hårddisken (d.v.s. koppla kameran/diskläsaren till hårddisken som i sin tur är kopplad till datorn) vilket kan ställa till lite bekymmer och blir relativt segt. Själv har jag en dylik RAIDad hårddisk till min MacBook Pro: http://store.apple.com/se/product/TU342ZM/A?n=raid&fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTE3NzczNTI&s=topSellers Den funkar fint och är förhållandevis kvick, betalade dock endast halva priset jämfört med applestores men jag tror det var en drive från Iomega. Hur som helst, de begränsade anslutningsmöjligheterna och avsaknaden av instickskort-platser kan vara ett stort och irriterande problem. Är dock detta inget problem så tror jag datorn kommer att vara utmärkt för syftet. Se bara till att beställa en dator med iaf 8gb ram, därtill skadar det nog inte att välja I7 modellen, och ja glöm inte den externa hårddisken (snarlik RAID lösning skulle jag även rekommendera för i princip alla andra datorer för videoredigering, om än kanske en med fyra diskar via E-SATA eller en mindre driven via FireWire porten för rörlighet etc). Hoppas det här hjälpte lite, m.v.h. /Pontus W 0 Citera
kimfoto Postad 6 november 2009 Författare Postad 6 november 2009 tack Pontus! fick lite att fundera på där! Det funkar med största säkerhet riktigt bra, några saker jag skulle överväga innan köp dock. Hur hade du tänkt att föra över materialet från kameran/diskstationen till datorn? Tänk på att iMacs endast har en endaste FireWire 800/400-port och några USB 2.0 portar. Du saknar möjlighet till instickskort om du vill t.ex. fånga video via SDI. Därtill saknar du E-SATA, SCSI ell Fiber för att koppla in snabba hårddiskar. Något du kommer att behöva är att införskaffa dig en snabb extern hårddisk för videomaterial, gärna ett RAID kabinett med integrerad RAID för att koppla till den enda FireWire 800 porten som då blir upptagen. Problem uppstår således vid överföring från kameran om du kör via FireWire då du isf behöver köra daisy chain via hårddisken (d.v.s. koppla kameran/diskläsaren till hårddisken som i sin tur är kopplad till datorn) vilket kan ställa till lite bekymmer och blir relativt segt. Själv har jag en dylik RAIDad hårddisk till min MacBook Pro: http://store.apple.com/se/product/TU342ZM/A?n=raid&fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTE3NzczNTI&s=topSellers Den funkar fint och är förhållandevis kvick, betalade dock endast halva priset jämfört med applestores men jag tror det var en drive från Iomega. Hur som helst, de begränsade anslutningsmöjligheterna och avsaknaden av instickskort-platser kan vara ett stort och irriterande problem. Är dock detta inget problem så tror jag datorn kommer att vara utmärkt för syftet. Se bara till att beställa en dator med iaf 8gb ram, därtill skadar det nog inte att välja I7 modellen, och ja glöm inte den externa hårddisken (snarlik RAID lösning skulle jag även rekommendera för i princip alla andra datorer för videoredigering, om än kanske en med fyra diskar via E-SATA eller en mindre driven via FireWire porten för rörlighet etc). Hoppas det här hjälpte lite, m.v.h. /Pontus W 0 Citera
pgw70 Postad 14 november 2009 Postad 14 november 2009 Det funkar med största säkerhet riktigt bra, några saker jag skulle överväga innan köp dock. Hur hade du tänkt att föra över materialet från kameran/diskstationen till datorn? Tänk på att iMacs endast har en endaste FireWire 800/400-port och några USB 2.0 portar. Du saknar möjlighet till instickskort om du vill t.ex. fånga video via SDI. Därtill saknar du E-SATA, SCSI ell Fiber för att koppla in snabba hårddiskar. Något du kommer att behöva är att införskaffa dig en snabb extern hårddisk för videomaterial, gärna ett RAID kabinett med integrerad RAID för att koppla till den enda FireWire 800 porten som då blir upptagen. Problem uppstår således vid överföring från kameran om du kör via FireWire då du isf behöver köra daisy chain via hårddisken (d.v.s. koppla kameran/diskläsaren till hårddisken som i sin tur är kopplad till datorn) vilket kan ställa till lite bekymmer och blir relativt segt. Själv har jag en dylik RAIDad hårddisk till min MacBook Pro: http://store.apple.com/se/product/TU342ZM/A?n=raid&fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTE3NzczNTI&s=topSellers Den funkar fint och är förhållandevis kvick, betalade dock endast halva priset jämfört med applestores men jag tror det var en drive från Iomega. Hur som helst, de begränsade anslutningsmöjligheterna och avsaknaden av instickskort-platser kan vara ett stort och irriterande problem. Är dock detta inget problem så tror jag datorn kommer att vara utmärkt för syftet. Se bara till att beställa en dator med iaf 8gb ram, därtill skadar det nog inte att välja I7 modellen, och ja glöm inte den externa hårddisken (snarlik RAID lösning skulle jag även rekommendera för i princip alla andra datorer för videoredigering, om än kanske en med fyra diskar via E-SATA eller en mindre driven via FireWire porten för rörlighet etc). Hoppas det här hjälpte lite, m.v.h. /Pontus W Om man vill köpa en Mac book pro? 15 tum? hur är det med dessa? Samma tankesätt där? 0 Citera
Nyaz Postad 14 november 2009 Postad 14 november 2009 Om man vill köpa en Mac book pro? 15 tum? hur är det med dessa? Samma tankesätt där? 17-tummaren rekommenderas starkt där då det är den enda bärbara Mac med ExpressCard/34 slot, och därmed det enda sättet att få t.ex eSata. Prestandamässigt fungerar det nog alldeles utmärkt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.