zork Postad 27 oktober 2009 Postad 27 oktober 2009 Hallå där, Jag skulle behöva råd gällande val av kamera som ska användas till live streaming. Budgeten ligger på mellan 10-20K. Den måste stödja full HD. Kan även nämna att tanken är att komprimera signalen mha h.264 men är lite kluven till om detta bör göras redan i kameran alt. strömma i något annat format till en server komprimera där för att sedan passa vidare signalen. Någon här som har erfarenhet eller kunskap gällande live streaming? Vilken utrustning i prisklassen 10-20K brukar rekommenderas för detta ändamål? Tack på förhand! 0 Citera
jakobnordstrom Postad 28 oktober 2009 Postad 28 oktober 2009 Jag är oxå lite intresserad av livestreaming/broadcasting. Inte av kameran dock utan mer vilken utrustning man kan använda. Räcker det med att koppla kameran till datorn om man har en schysst uppkoppling och sen streama upp det till nån sida som kan distribuera detta vidare? ska streama till runt 500-1000st. 0 Citera
Kimster Postad 28 oktober 2009 Postad 28 oktober 2009 @zork Ska du försöka streama i full hd så är en kamera med det stödet ett måste ja, annars så finns det inget sådant krav. Utgå från hur/var/vad tittaren har och kommer att se på strömmen och framförallt hur många dem är. Full hd kräver sin dator och lina kan jag lova. Kameran kan vara vilken som egentligen, bara den har HD-signal ut och du har en dator som kan ta in den signalen. Om du inte ska köra HD så går i princip vilken kamera som helst med video ut eller via firewire. Sen undrar jag "hur live" det ska vara, alltså vilken fördröjning du mest accepterar. 'ska du skicka en signal som ska först komprimeras för att sen skicka till en annan dator som ska komprimera igen så kommer det att skapas fördröjning om du inte har bra hårdvara (realtime-kort) som löser det. @jakobnordstrom Kolla här lite först. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=21603 Inte superaktuell kanske men ändå. Streaming går att göra på 1000 olika sätt. En målgruppsanalys gör jobbet mycket enklare.500-1000 är ganska många, framförallt om det är 1000. Ska du ha så många är du tvungen att låta någon CDN (Content Delivery Network) motsv. sköta strömmen mot tittarna. Kostar givetvis. Om du kan sända en enkel signal till dem utan problem så kan det räcka med att bara koppla kameran till datorn och sen streama. Men som sagt en målgruppsanalys förenklar allt. 0 Citera
Zootsuit Postad 28 oktober 2009 Postad 28 oktober 2009 För att streama i full HD behöver du något som tar in det i datorn på samma sätt till exempel ett capture-kort med hdmi-ingång. Med en hyfsad dator och om du bara behöver en kamera kan du med firewireingång och flash live media encoder - streama utan problem... För ett mer professionellt system och flera kameror ska man nog satsa på SDI. Jobbar mycket med att sända live på nätet... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.