Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hur funkar det tror ni?

det ska ju vara lite dokumentärkänsla över den här skräckfilmen.

förstör jag helt och hållet om jag lägger på spänningsmusik och andra ljudeffekter?

vill ju att de ska kännas så genuint som möjligt men jag älskar verkligen att använda musik.

Dilemma, vad tycker ni?

Postad

Utan att veta vad du snackar om för film så skulle jag säga att du förstör med all säkerhet om du INTE använder ljudeffekter & musik.

Dokumentärkänsla i filmer bör alltid hålla sig huvudsakligen till bilden, att använda kameramickarna ger bara amatör-känsla. Om där VERKLIGEN vet vad du gör kan du få en film att fungera utan musik, men då KRÄVS det att du jobbar lika hårt på både manus, klippning & locationljudet för att få ljudet att funka som själva ljudläggningen. Sjukt intressant om man får allt att klaffa, magplask om man misslyckas.

Under hela min karriär har jag bara haft två project som klarat sig utan musik, samt har ett kommande som kommer ha ett antal nyckelscener musikfria.

Ett bra exempel på bra film som ger ett dokumentärt intryck samt saknar musik, men i själva verket är nåt grymt ljuddesignat, är Cloverfield :-)

Postad
Utan att veta vad du snackar om för film så skulle jag säga att du förstör med all säkerhet om du INTE använder ljudeffekter & musik.

Dokumentärkänsla i filmer bör alltid hålla sig huvudsakligen till bilden, att använda kameramickarna ger bara amatör-känsla. Om där VERKLIGEN vet vad du gör kan du få en film att fungera utan musik, men då KRÄVS det att du jobbar lika hårt på både manus, klippning & locationljudet för att få ljudet att funka som själva ljudläggningen. Sjukt intressant om man får allt att klaffa, magplask om man misslyckas.

Under hela min karriär har jag bara haft två project som klarat sig utan musik, samt har ett kommande som kommer ha ett antal nyckelscener musikfria.

Ett bra exempel på bra film som ger ett dokumentärt intryck samt saknar musik, men i själva verket är nåt grymt ljuddesignat, är Cloverfield :-)

tack för svaret!

cloverfield och blair witch har inspirerat mig till min film.

Jag kommer nog lägga på ljudeffekter (pang, dong, lingling pling plong, prassel etc:) ), men det jag funderade mest på var bakgrundsmusik/spänningsmusik.

Eller kan man lösa det på något sätt med musik i radion i bilen? Bergsprängare?

Fast de blir ju ganska kasst ljud? om man kör de rakt ut "live" ? och inte så realistiskt att de ska lyssna på spänningsmusik då nåt ska hända :)

hade cloverfield nån form av spänningsljud? har glömt bort... :)

Postad

Cloverfield är grym :-)

Um..vad jag kan minnas så fanns det inget som helt icke-diegetiskt ljud (ljud som är "utanför" filmen) i den, filmen Rec hade dock en hel del istället för musik, men jag tyckte Cloverfields variant funkade bättre till sånt här.

Det som gör det så svårt att göra en film utan musik är att man måste göra allt så mycket bättre för att hålla det intressant, speciellt ljudbilden måste verkligen vara väl genomarbetad för att det inte ska bli trist & tomt.

Vissa stilar, exempelvis vissa draman & allt som är baserat i kärlek & romantik, tenderar förlora på att sakna musik helt, medan exempelvis klaustrofobisk skräck kan vinna nåt hejvilt på det då tittaren aldrig vet vad som väntar :-)

Hur man löser att få en film att funka utan musik är inte en lätt fråga, varesig att svara på eller genomföra. Mitt första project utan musik var en exploitationfilm som utspelade sig i en källare. I den källaren fanns ett högljutt aggregat (en stor dieselgenerator om jag inte minns fel), där jag kunde illustrera oro & skräck med hjälp av exakt hur illa eller jämnt generatorn gick för stunden, med mycket gnissel & electriska ljud.

Den andra var en drama-komedi & hade inget designat stämningsljud alls mer än att jag såg till att hålla ambiancen (roomtone även kallat inomhus) dynamisk & levande. Den höll sig intressant med bra dialog & klarade sig bra på det.

Den tredje är en till exploitationrulle. Den har musik, men en våldtäkt & flera grova våldsscener har enbart ljuddesign & bildarbete att stödja sig på för att förstärka känslan av verklighet.

Tre olika sätt att möta samma problem. Varje gång man tar bort något inarbetat inom film så måste man kompensera på nåt sätt. I avsnittet Hush från Buffy The Vampireslayer exempelvis har dom nästintill ingen som helst dialog. Där låter dom skådespeleriet & till stor del musiken sköta all berättelse (som stort fan till att hålla dialog minimalistisk älskar jag det avsnittet!).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...