Gå till innehåll

Äkta och Oäkta progresiv inspelning... Hur funkar det?


Foto

Recommended Posts

Jag söker och söker och läser och läser här på forumet. Men jag har inte fått grepp om hur det här egentligen funkar...

 

Jag har en Canon HV30. I den finns ett läge där man ska kunna filma i 25p... Men det är inte riktig 25p... Det är någon form av simulerad 25p...

 

Om det inte är äkta så är det alltså interlaced men på något sätt bearbetad i kameran för att det ska se ut som progresiv inspelning... Eller?

 

Hur funkar det egentligen (rent tekniskt)?

Och hur ser man skillnaden i resultatet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag söker och söker och läser och läser här på forumet. Men jag har inte fått grepp om hur det här egentligen funkar...

 

Jag har en Canon HV30. I den finns ett läge där man ska kunna filma i 25p... Men det är inte riktig 25p... Det är någon form av simulerad 25p...

 

Om det inte är äkta så är det alltså interlaced men på något sätt bearbetad i kameran för att det ska se ut som progresiv inspelning... Eller?

 

Hur funkar det egentligen (rent tekniskt)?

Och hur ser man skillnaden i resultatet?

 

Fungerar inte HV30 som HV20? HV20 har progressiv inspelning men den lagras som interlaced då HDV inte har progressivt format specat. HV20 tar en progressiv bild och lagrar den som två delbilder, delbilder är tagna vid samma tidpunkt. Sedan tar man i datorn och markerar att filmen är progressiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fungerar inte HV30 som HV20? HV20 har progressiv inspelning men den lagras som interlaced då HDV inte har progressivt format specat. HV20 tar en progressiv bild och lagrar den som två delbilder, delbilder är tagna vid samma tidpunkt. Sedan tar man i datorn och markerar att filmen är progressiv.

 

OK... Men då är det väl de facto lika äkta progresivitet som äkta progresiv...

 

Man får samma antal helbilder tagna med samma intervall (25 bilder per sekund) som vilken annan 25p som helst... Eller?

 

---

 

En annan fråga...

 

Tog häromdan en interlacefilmad DV-sekvens (alltså inte HDV - och inte filmad med HV30). körde den genom ett deintelacefilter i AvideMux.

 

Snyggt blev det (tyckte jag - så jag var nöjd) men vad hände egentligen. Kollar man egenskaperna på den av AvideMux sparade filen så står det interlaced där. Så jag antar att den fortfarande är interlaced men att deinterlace-filtret bara mjukade upp interlace-ränderna så att det ser mer ut som rörelseoskärpa. Eller vad hände egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

OK... Men då är det väl de facto lika äkta progresivitet som äkta progresiv...

 

Man får samma antal helbilder tagna med samma intervall (25 bilder per sekund) som vilken annan 25p som helst... Eller?

 

---

 

En annan fråga...

 

Tog häromdan en interlacefilmad DV-sekvens (alltså inte HDV - och inte filmad med HV30). körde den genom ett deintelacefilter i AvideMux.

 

Snyggt blev det (tyckte jag - så jag var nöjd) men vad hände egentligen. Kollar man egenskaperna på den av AvideMux sparade filen så står det interlaced där. Så jag antar att den fortfarande är interlaced men att deinterlace-filtret bara mjukade upp interlace-ränderna så att det ser mer ut som rörelseoskärpa. Eller vad hände egentligen?

 

HV20 gör äkta 25P som du säger.

 

Vad ditt filter gör är väl enklast att läsa på i dokumentationen svårt att veta exakt vad det gör. Många deinterlacefilter tar bort antingen udda eller jämna linjer och dessa ersätts på olika sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...