Raw Postad 24 oktober 2009 Postad 24 oktober 2009 Tjenare Tror mi de XLR-kablar man kan köpa på Kjell & Co. levererar fin ljudkvalité? :) Jag har en Canon HV30 och en Röde NTG-2. /Patrik 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 oktober 2009 Postad 24 oktober 2009 Kan tänka mig att dom säkert funkar bra :-) Det brukar vara först när man sitter med bättre saker man verkligen märker stor skillnad på olika kablar. Misstolka mig inte, köper du dyra supra-kablar så lär du märka att signalen blir både renare & lite brightare, men iom att mickar på den nivån har ganska mycket distorsion & låg diskant redan från början så blir skillnaden inte på långa vägar lika förödande som det skulle blitt med exempelvis en dyr proffsmick med helt ren signal. 0 Citera
Raw Postad 24 oktober 2009 Författare Postad 24 oktober 2009 oki, tack för det snabba svaret :) Men vad ligger priset på en riktigt riktigt grym XLR kabel på då? :) 0 Citera
Kimster Postad 24 oktober 2009 Postad 24 oktober 2009 Mogami Gold Studio är ett tips om du letar efter riktigt bra XLR. Har inga priser just nu, men kanske 5-600 för 5m om jag får gissa. Men som sagt, bra kablar är inte frälsaren om man sitter med halvdana mickar. 0 Citera
Hummel Postad 24 oktober 2009 Postad 24 oktober 2009 Även billiga kontaktdon kan orsaka dålig signal pga mekaniskt slitage. Ofta får man vad man betalar för... Det bästa sättet är att testa en kabel, är du nöjd med den så är den bra för dig. 0 Citera
Luzer Postad 24 oktober 2009 Postad 24 oktober 2009 Jättebra att köra med bra kablar! Men tror dock att de flesta gör bättre i att satsa pengarna någon annanstans i kjedjan istället för att pröjsa flera hundra per meter xlr. Dom flesta gör ju sina egna kablar och en trumma med hyfsad xlr som duger gott och väl även för proffs ligger väl på 10kr metern eller nåt kan jag tänka mig (om man köper 100m typ). 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 oktober 2009 Postad 25 oktober 2009 Jo, det är så jag resonerade, åtminstone för amatörbruk :-) Dom Mogami jag brukar köpa ligger på runt 20-30 spänn metern. Mogami är ganska billiga, men man får bra valuta för pengarna. Vill man ha det bästa tänkbara (av vad jag känner till) så är Supra utan minsta konkurrens. Kostar, som billigast, 100 kronor metern, men då har man kablar man med stolthet kan berätta om för barn-barnen när man blir gammal ;-) Ifråga om kontakter är den stora favoriten Neutrik. Dom kostar mellan 50 till 150 spänn per kontakt & lär överleva kackerlackorna. Mycket av dom störningar man hör i gamla kablar är ärligt talat inte kabeln i sig oftast, utan muggiga kontakt-don. Med Neutrik är det inte ett problem man behöver oroa sig om :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.