Gå till innehåll

Mixa dialog i Pro Tools


nzafvscl

Recommended Posts

Jag sitter nu med några olika ljudkanaler från en filminspelning,

några upptagna med bom och några med trådlösa mikrofoner.

Tanken är att jag ska mixa samman detta genom att använda dialog

från båda upptagningarna.

 

Dock är det väll ganska ofrånkomligt att dialogen från radiomickarna

låter aningen annorlunda jämfört med det inspelat med bom.

Det är nära, tätt inpå och passar helt enkelt in i samma ljudbild.

Jag arbetar i Pro Tools (som jag samtidigt lär mej) och min fråga

blir alltså vilka verktyg man bör använda för att få tät radiomick dialog

att smälta in och få samma distans till bilden som bomupptagningarna.

 

Hoppas jag gör mej någorlunda förstådd.

Mycket tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du, det är inte lätt. Så vi uppfattar avstånd, speciellt via microphon, är ungefär lika mycket beroende på frekvensgång som reflektioner.

Nu skrev du iof inte om det var shotgun eller nån form av njure på boomen, men oavsett så lär karaktären både i rummet & direkt skilja sig markant mellan dom. Av just den här orsaken brukar man aldrig blanda myggor med boom, men måste man så måste man, & då är det tyvärr bara hård filtrering som gäller.

Hur man maskerar/dämpar reflektioner så att det ska matcha är omöjligt att ge ett bra svar på utan att ha materialet framför sig, tyvärr svårt även då, men notch-filter är en mycket god vän till sånt :-)

Sen frekvensmässigt...hm, tricky...

Har inte suttit i sitsen själv, för jag gillar verkligen inte myggor & använder dom VÄLDIGT sparsamt, men skulle FÖRMODLIGEN välja att först filtrera upp myggan så gott det går med parametrisk EQ, 6 till 8 band bör räcka, för att få ett så bra ljud som möjligt att utgå ifrån. Sen skulle jag anpassa boom-micken efter myggan, även där genom en schysst EQ, men dom brukar funka ganska bra med bara 4 band.

Till detta bör du även köra ett högpassfilter. Mellan 100 upp till kanske 150Hz på båda kanalerna jämnar ut basen & låg-midden en hel del, vilket dessutom gör mixen mer lätthanterlig. Vad vi brukar kalla basröster är inte egentligen bas, det brukar vara runt 200Hz, vilket är låg-midden, så basen kan man skära en del i med mycket gott samvete.

Sen har myggor ett väldigt platt, kallt & dymaniklöst ljud. Det är inget du kan göra något åt, men med bra filtrering & lite hårdare comprimering av boomen med snabba attack & release-tider så kan du få mixen trovärdig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tumregel är att alltid använda bommen i första hand, och kör med myggorna som en safe när du måste. Du kan även blanda in myggorna i bommen för att få lite tajtare ljud om bommen är för tunn, men då kan det hända att du får skjuta lite på något av ljuden för att inte få fasfel då myggan och bommen ofta inte varit på exakt samma avstånd från källan. För att slippa hoppa mellan att bara använda bom och bara mygga i en scen så är det ju enklast att tänka på detta på plats ;) Men det är ju sånt här man lär sig i början när man ljudlägger.

 

Försök få jämnhet i dialogen, och framförallt i en och samma scen. Om bommen kanske funkar på en av tre skådespelare i en scen medans myggorna låter sämre men ändå ok på dom flesta kanske det är bättre att köra mest med myggorna i den scenen och låta myggorna ta överhand. Istället för att köra med bommen på den som låter bra för att sedan hoppa över till en mygga när någon annan pratar. Sträva hellre efter jämnhet!

 

Givetvis så får du försöka EQa båda bommen och myggan så de hamnar så nära varandra som möjligt om du tvingas att hoppa mellan dom. Men att blanda dom kan vara ett bra trick för att också få dom mer lika någon gemensam nämnare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...