filmnisse Postad 14 oktober 2009 Postad 14 oktober 2009 Tja! Sitter med ett Matrox Axio-system med material från Sony HDCam (vi spelar in med CineGamma på i kameran) och senare i år med RED. Allt är frid och fröjd om vi håller oss inom Matrox egna codecs (som vägrar funka nån annanstans eftersom det verkar kräva hårdvaran också), men när vi ska konvertera ner till SD (DV och DVD) eller HD för webben (h.264) så blir svärtan grådassig och färgerna liksom urvattnade. Den temporära lösningen just nu för DV och DVD är att rendera ut som SD, sedan importera klippet till ett SD projekt (PAL widescreen) och trycka till färgerna igen med levels innan vi renderar ut för DVD eller kör ut på DV-band. För h.264 har vi ingen lösning än... Det kanske är CineGamman från kameran som strular, men det borde det ju inte tycker man. Någon som har erfarenhet av detta eller liknande och i bästa fall har en lösning? Särskilt för h.264 då det är mest akut just nu. Tack på förhand! 0 Citera
Peus Postad 15 oktober 2009 Postad 15 oktober 2009 Konvertera ned till SD och h.264, specificera, är det ett quicktime format du snackar om och så fattar jag h.264an men SD vad? QuickTime har nämligen ett känt problem med gamma kurvorna och ni är långt från de första med probem. Undvik QT om det går. Alltså just nu p.g.a. problemen. För övrigt har jag en liknande fusk lösning som eran men som funkar på h.264 också, gå bakvägen vet jag, alltså jämfört med er väg. Tanka ut en video eller det räcker med en bild ur programmet så att den blir så där urvattnad. Tag in bilden igen och lägg den sida mot sida med originalet, lägg då på en levels eller bättre en curves adjustment (om det finns) på den nya bleka kopian och justera den så att båda ser förhållandevis lika ut. Tag då din levels/curves adjustment från det bleka lagret med bibehållna inställningar (ev kopiera inställningarna, gör om dem etc) och lägg det på originalet som en extra Finishing touch. Det ser illa ut för stunden men när du exporterar blir det ju rätt, typ. Hoppas du förstod min förvirrade förklaring och lycka till. Mvh /Pontus W 0 Citera
filmnisse Postad 15 oktober 2009 Författare Postad 15 oktober 2009 SKa testa detta! Tyvärr är det inte QT då det inte är installerat, så det är ren h.264 via Adobe media Encoder som blir en .mp4-fil. 0 Citera
Max_H Postad 26 oktober 2009 Postad 26 oktober 2009 Fick tag i följande: "If you are experiencing quality issues when exporting using Adobe Media Encoder, set the Video Luma Level in the Matrox Playback Settings dialog box on the General page to Broadcast (choose Sequence > Sequence Settings > Playback Settings > General)." //Max 0 Citera
filmnisse Postad 26 oktober 2009 Författare Postad 26 oktober 2009 tack, max! ska testa så fort jag är tillbaka i klippet! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.