Gå till innehåll

Flera tracking-punkter med panorering


GatoRojo

Recommended Posts

Jag borde kunna detta enkla problem, men eftersom jag inte använt AE på ett tag har jag glömt allt verkar det som.

 

Jag skall lägga ut rök efter ett flygplan taget med skakig handkamera. Jag måste alltså tracka bakgrunden för att visa hur röken skall lägga sig. Jag måste också tracka flygplanet för att visa var röken kommer ifrån.

 

Trackingen skall ske under en panorering. Jag kommer alltså inte se hela bakgrunden i bild samtidigt. Jag måste ha flera trackingpunkter. Hur sätter man ihop dessa till en trackingpunkt som följer marken även när denna är utanför bild.

 

Och hur kopplar jag sedan ihop flygplanets rörelser i förhållande till marken.

 

Jag avser använda CC Particle System II eler particle playground för röken. Jag vill alltså ha en gör med låg hastighet och noll gravitation med producer kopplad till flygplanets förelser i förhållande till marken.

 

John

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

Quantums råd var bra.

Jag skulle dock om jag var du ta och titta på:

 

http://www.videocopilot.net/tutorial/frosty_breath/

För att få lite idéer för själva röken från flygplanet.

 

Därtill skulle jag använda Mocha för all trackning (om du har CS4, hmm hade CS3 mocha inbyggt också, mins inte) då det är utmärkt vad gäller motion blur och ja rent allmänt etc.

http://www.imagineersystems.com/products/mocha_for_After_Effects/

 

Efter att jag trackat skulle jag tracka partikeleffekten till bakgrunden som du tänkt och länka tracking datan från flygplanet (via ett null object) till partikelsystemets emitter d.v.s. den Andrew flyttar på runt 3min in i första videon.

 

Hoppas resultatet blir bra, lycka till.

Mvh /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

Quantums råd var bra.

Jag skulle dock om jag var du ta och titta på:

 

http://www.videocopilot.net/tutorial/frosty_breath/

För att få lite idéer för själva röken från flygplanet.

 

Därtill skulle jag använda Mocha för all trackning (om du har CS4, hmm hade CS3 mocha inbyggt också, mins inte) då det är utmärkt vad gäller motion blur och ja rent allmänt etc.

http://www.imagineersystems.com/products/mocha_for_After_Effects/

 

Efter att jag trackat skulle jag tracka partikeleffekten till bakgrunden som du tänkt och länka tracking datan från flygplanet (via ett null object) till partikelsystemets emitter d.v.s. den Andrew flyttar på runt 3min in i första videon.

 

Hoppas resultatet blir bra, lycka till.

Mvh /Pontus W

 

Frosty Breath-filmen är också en mycket bra tutorial men den kräver att du har Trapcode Particular :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också slav under Kramer men jag hittade inte rätt tutorial.

 

Tack för infon. Dock får jag inte emittern att följa trackingen på flygplanet...eller rättare sagt...

 

Röken trackas mot bakgrunden. Ok.

 

Jag har även trackat flygplanets rörelser. Dock, när jag pickwhippar emittern till flygplanets null stannar emittern kvar på partikellagret. Dvs det lager som pannas förbi. Är ni med?

 

Alltså emittern rör sig som flygplanet, fast på fel lager. Jag vill ju att emittern skall följa flygplanet, inte det efterlikna flygplanets rörelser på det lager som pannas förbi.

 

Svårt att förklara, lätt att se...Gjorde en länk till utube...

 

John

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också slav under Kramer men jag hittade inte rätt tutorial.

 

Tack för infon. Dock får jag inte emittern att följa trackingen på flygplanet...eller rättare sagt...

 

Röken trackas mot bakgrunden. Ok.

 

Jag har även trackat flygplanets rörelser. Dock, när jag pickwhippar emittern till flygplanets null stannar emittern kvar på partikellagret. Dvs det lager som pannas förbi. Är ni med?

 

Alltså emittern rör sig som flygplanet, fast på fel lager. Jag vill ju att emittern skall följa flygplanet, inte det efterlikna flygplanets rörelser på det lager som pannas förbi.

 

Svårt att förklara, lätt att se...Gjorde en länk till utube...

 

John

 

Jag vill gärna jälpa men jag är trög som en åsna. Kan du förklara mera specifikt. När du säger "emittern" menar du Partikel-lagret? Och sista meningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha ha vad roligt, en klassisk tankevurpa från min sida eller tja, lätt att rätta till, självklart blir resultatet så eftersom partikelsystemets emitter bygger på partikelsystemets lokala värden. Jag vet inte hur man sätter emittern till world i stället för local, är inte så bra på att skriva kommandon i just AE, kanske är det någon som är bättre än mig.

 

Lättare då är att länka emittern till flygplanets trackade null, som du ju gjort, men som i sin tur är fäst på en null trackad efter marken men reversed d.v.s. x -1. Hmm tror det blir så, skulle själv vilja pröva men har inte tillgång till AE just nu, du kanske fick nåra idéer iaf. Det är det här som är det roliga med composits, problemlösningen.

 

Lycka till och skriv igen om du inte får någon ordning på det.

Mvh /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

det känns i alla fall som om du fattat vad problemet är. Helt rätt vill jag att emitter går mot world istället för sitt lokala lager (koordinaterna stämmer med world, men det hjälper ju inte om det är lokala som den egentligen är kopplad mot...)

 

Skall prova att koppla den mot bakgrundens null *-1 så får vi se. tack så länge.

John

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...