MooDHooDs Postad 10 oktober 2009 Postad 10 oktober 2009 Jag har bara fotat med stillbildskameror och är därför helt grön på rörlig bild! Vad för kameror ska man leta efter om man vill ha dessa funktioner: ställbar bländare och slutare (helst inte endast prioritet utan också helt manuella inställningar). Isoiställningar (om det går??) vitbalans fokuspunkt/ljusmätarpunkt filtergänga Finns det några andra viktiga funktioner man bör fundera på? Typ kameror som klarar 24fps? 0 Citera
jbergman Postad 10 oktober 2009 Postad 10 oktober 2009 Jag har bara fotat med stillbildskameror och är därför helt grön på rörlig bild! Vad för kameror ska man leta efter om man vill ha dessa funktioner: Utan att nämna några specifika kameror så är det uppenbart att du vill leta i semiprosegmentet, säg 15000 och uppåt. ställbar bländare och slutare (helst inte endast prioritet utan också helt manuella inställningar). Som sagt, i semiprosegmentet finns det. Isoiställningar (om det går??) Nja, i videovärlden motsvaras det av hur mycket gain, dvs elektronisk signalförstärkning, man vill använda. Oftast är det bara av intresse att man kan kontrollera det manuellt. vitbalans Här finns ju massor av alternativ utöver automatisk. Exempelvis presets för konst- och dagsljus, kalibrering mot vit yta samt ren inställning i grader ljustemperatur. fokuspunkt/ljusmätarpunkt Vad fokus anbelangar är det också viktigt huruvida man vill ha en ordentlig fokusring med start- och slutpunkter eller en som går att vrida oändligt långt. Ljusmätarpunkter är ju mest intressant om du vill köra på auto. filtergänga Eh, alla kameror har en filtergänga... Menar du vilken filtergänga som är "bäst"? Finns det några andra viktiga funktioner man bör fundera på? Typ kameror som klarar 24fps? Varför i hela friden skulle man vilja ha 24 fps? Däremot kan det vara intressant huruvida kameran klarar 25 fps, liksom kodning, upplösning, in- och utgångar etc. Börja med att säga vilken budget du har, vilka krav du har och vad kameran skall användas till, så kan du nog få gott om tips. /Jakob 0 Citera
MooDHooDs Postad 10 oktober 2009 Författare Postad 10 oktober 2009 Jag är grön som sagt. Saknar exmpelvis hv20 och gvs500 roliga inställningar? Min budget går inte över 10k, helst mycket under och jag letar främst begagnat 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.