Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är Frustrerad just nu! Och det är BRÅTTIS!!!!

Spelar in film från HV 40 Legria med HDV band och har använt 1395-link. Dessutom kameran har använt HDTV-format.

Därefter redigerar jag i CS4,1 med chromakey etc. Blir då nöjd med in och utklipp, klickar på fiken

File, neråt till Exprot. Sen klickar på H. 264 Comments: Youtube Widescreen SD eller HD. Tv Standard är PAL, då har jag 720x 576

Pixel Aspect Ratio är på Widescreen 16:9

Sen på Scoure klickar jag på " Mått-rutan", markerar så att det blir 16:9

Bitrate minium är på 1,0 Maxium 6,0

Klickar på OK och sen arbetar den smärtfritt i adobe Media Encoder.. Ca 30 sekunders film arbetar dator på det i ca 3 minuter....

Därefter ligger den prydigt och fin i min mappen, Där står det på filändelse .mp4 och då klickar jag på filen, ser att det är på 16:9, (Är NÖJD med kvalitet och 16:9!)

Därefter lägger in på mediaservern med filändelse byte från

.mp4 till .mov

Där ser jag då ett ihoptryckta filmer! Vad gör jag för fel??!!

Hittar ingen annan lösning efter flera timmars sökande, så nu vänder jag mig till er och kanske ni har erfarenhet av det här så kanske kan ni hjälpa mig med?

Tack på förhand!

/Göran

Postad

Tre saker slår mig:

1. Måste du byta namn på filen från .mp4 till .mov? Spelar det någon roll? Det ändrar ju ingenting för dig eller på filmen i sig, utan namnbytet tycks ju endast skapa problem.

2. Öppnas den i samma program som .mp4 och .mov? För jag kan tänka mig att QuickTime vill öppna den när den är .mov, och QuickTime har av min erfarenhet aldrig varit speciellt bra på att hålla koll på pixel ratios utan antar bara att allting har kvadratiska pixlar.

3. Och om du ska exportera till YouTube vill du väl snarare exportera med kvadratiska pixlar egentligen (dvs. dra ut så att du får 1050 x 576 eller vad det nu blir), då YouTube verkligen brukar krångla till det med pixel ratios.

Postad
Tre saker slår mig:

1. Måste du byta namn på filen från .mp4 till .mov? Spelar det någon roll? Det ändrar ju ingenting för dig eller på filmen i sig, utan namnbytet tycks ju endast skapa problem.

2. Öppnas den i samma program som .mp4 och .mov? För jag kan tänka mig att QuickTime vill öppna den när den är .mov, och QuickTime har av min erfarenhet aldrig varit speciellt bra på att hålla koll på pixel ratios utan antar bara att allting har kvadratiska pixlar.

3. Och om du ska exportera till YouTube vill du väl snarare exportera med kvadratiska pixlar egentligen (dvs. dra ut så att du får 1050 x 576 eller vad det nu blir), då YouTube verkligen brukar krångla till det med pixel ratios.

1. I vår hemsidan bedrivs med Qucik Time i första handsval... Andra handsval är Windows media Players...

Så kanske är det nu dags att gå till chefsbordet o be om att få byta ifrån QT till aobe Flash format?

2. Och vad jag nu har fått reda på att QT har inte släppt ut någon källkoder...Så jag antar förmodligen att du har rätt... Tyvärr.. suck!

3.

Har nu märkt det och har justerat lite om, h.264 med Youtube Widescreen hd och blev imponerad över att det var en j-a fin kvalitet! Så jag förmodar att det här med H.264 och Flashen kommer att st kvar ganska länge inom i nätet men man vet ju aldrig...

Tack ialla fall för hjälpen!

Postad

Nu är ju jag lite partisk då man jobbar på Adobe, men visst är väl Flash det val där du når mest folk. (Enligt senaste mätning har 99.2% av alla datorer på internet Flash installerat). Om det sen är bästa kvaliteten och metodiken för att publicera video ska jag inte säga. Det är inte helt simpelt att fixa spelaren och vill du streama Flash "behöver" du egentligen också en Flash Streaming Server (annars kan du givet köra med progressive download också).

Precis som Nyaz skrev gillar inte QT non-square pixels och det gör i ärlighetens namn inte Flash heller...

Sen är det inte helt korrekt och säga att allt är "Flash Video" heller, eftersom videofilerna som spelas upp i Flash Playern (ofta) är h.264-filer - således inte "Flash video". (SVT Play som drivs av en Flash spelare är dock On2VP6-filer - dvs "normalt" vad man kallar Flash Video - och inte h.264.)

Men både för h.264, VP6, Wmv mfl kan du välja Square Pixels Aspect Ratio - vilket för webbpublicering oftast är det smartaste oavsett om du kör Windows Media, On2VP6, h.264 eller ngt annat. Normalt fixar faktiskt Windows Media Player nonsquare pixles bästa av alla...

/Max

Postad
Normalt fixar faktiskt Windows Media Player nonsquare pixles bästa av alla...

Heh, det är faktiskt sant. Sen att WMP är ganska skräpigt för övrigt är ju en annan sak.

VLC är rätt bra också, då man kan välja aspect ratios själv om den automatiskt väljer fel. (Video -> Bildförhållande -> osv.)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...