Gå till innehåll

Röde videomikrofon


sari

Recommended Posts

Hej

Jag har en Sony HDR-HC7 och ska filma flera interviu utomhus.

http://images.smarter.com/300x300x15/6/77/121577.jpg

 

Jag vill köpa mikrofon och jag har tänkt på Röde videomikrofon som kostar cr 1000.

http://www.cyberphoto.se/rode/videomic01.jpg

 

ellet kanske komplet kitt cr 2000.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9019940

 

Någon som haft den mikrofon eller någon förslag eller tips.

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har mikrofonen. Tycker den ljudmässigt är helt OK. Men den är känslig för stomljud. Jag antar att det är den billiga byggkvaliteten som är boven. Tror att ljudmässigt så är den att jämföra med betydligt dyrare mickar. Men man har sparat in på just material och mekanisk konstruktion.

 

Är man bara försiktig så funkar det riktigt bra.

 

Själv har jag två hemmabyggda bommar. Ett teleskopskaft till en gammal skurmopp och ett omvänt (gammalt avlagt) enbenstativ. Med omvänt menar jag att jag satt en stativgänga i enbenets fotända så att teleskopet smalnar av och blir lättare längre ut mot micken. Det känns stabilare så än om man har den tunga och tjocka änden utåt... Som handtag använder jag ett litet kombinerat bords och klämstativ från Hama. Det funkar ok att hålla i men har också fördelen att att jag kan ställa det som ett litet bordsstativ på lämplig plats eller klämma fast det i en bordskant eller på en gren eller dylikt som kan finnas i närheten. Det lilla stativet var ockå något jag hade sedan tidigare... Så ur det perspektivet tyckte jag inte paketet med bom och handtag var särskilt lockande.

 

Men om du ska vara ute - skaffa en DeadCat (eller sy en själv)!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv aldrig använt videomik men även dyra proffsmikar är känsliga för stomljud om man inte har ordentliga upphängningar, vilket man alltid har :). Så den stora boven är ofta att man inte har en bra anordning för miken att vila i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Testade videomicken en del när den var ny, & kan säga att den inte har en chans mot mickar över två tusen. Däremot är den oslagbar inom sin prisgrupp.

Vet inte hur din budget ser ut, men för runt 4 lapp får du ett betydligt bättre kit bestående av en Röde NTG 2, hållare, & tre meters boom istället för två. Två meter räcker inte långt alls, men tre tenderar funka i de flesta situationer :-)

Många säger att den kan konkurrera med betydligt dyrare mickar, men ingen kan någonsin peka på nåt konkret exempel. Det är för att det inte finns något sånt. Köper man billigt så får man vara beredd på att man får vad man betalar för, men med det inte sagt att det billigaste alternativet inte kanske funkar för dig. Däremot bör du klura lite på vad du har för krav.

Känner du att du vuxit ur utrustningen du har på för kort tid så är det mycket billigare att köpa snäppet dyrare men mycket bättre prylar direkt, speciellt eftersom du inte får många kronor för att sälja vidare prylarna begagnat på den nivån.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...