monnexs Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Jag har redigerat en hel del på en film. Efter lite feedback kom jag på att jag vill göra vissa ändringar men att jag ändå vill ha kvar det gamla projektet. Kan man skapa en kopia av projektet och helst på en helt annan hårddsik ifall datorn skulle krascha. Måste man gå in och kopiera alla filer i projektet eller går det göra på något smidigare sätt. Jag har Premiere elements 7. 0 Citera
Pehrbau Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Är det inte bara att spara ditt projekt med ett annat namn och på en annan disk? 0 Citera
monnexs Postad 5 oktober 2009 Författare Postad 5 oktober 2009 Det är möjligt men jag funderar då på om det inte bara är projektfilen som ligger på en annan disk men att allt innehåll ligger kvar på samma ställe som förut. 0 Citera
Max_H Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Projektfilen är bara info om hur dina klipp ligger på timeline. Så länge du inte tillför någon "ny media" kan ju lika gärna filerna vara kvar där dom är... //Max 0 Citera
Pehrbau Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Som Max säger. I projektfilen finns inte bara information om vad du gjort i redigeringen utan också exakt information om var alla dina källfiler finns. 0 Citera
monnexs Postad 6 oktober 2009 Författare Postad 6 oktober 2009 Precis det jag menade att alla filer ligger kvar. Tanken var att det skulle vara nice med en säkerhetskopia på en annan disk. Men då måste man kanske med andra ord kopiera alla filer och klistra in på en annan disk. Filerna ligger lite utspritt på olika platser så jag tänkte om det fanns ett smidigare sätt för det ändamålet men då kanske inte det gör det alltså. 0 Citera
Pehrbau Postad 7 oktober 2009 Postad 7 oktober 2009 Ett sätt att göra backup av hela projekt finns i GrassValley Edius 5 som jag använder. Man väljer "Consolidate Project" och väljer också det ställe där allt skall sparas. Projektfilen plus allt källmaterial sparas på det nya stället men bara det material som används i projektet. Allt annat trimmas bort. Man kan ställa in den marginal man vill ha i varje klipp mellan 0 och 60 sekunder. Det kan vara bra att ha om man senare vill göra några små justeringar av klippningen. Det finns olika alternativ som t ex att göra samma sak med originalprojektet där då endast allt använt material inklusive den marginal man väljer sparas. Allt annat raderas. Denna möjlighet har funnits åtminstone sedan Edius 3 för flera år sedan. Något liknande kanske finns i Adobe Premiere eller i andra program? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.