Foto Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Hmm... Jag är övertygad om att svaret redan finns här i någon tråd. Och jag har letat! Men jag har inte hittat just det svar jag behöver för att komma vidare... Så, här kommer ett par frågor som troligen många hört förut: Hur lägger jag ut en film på min egen hemsida? Hur kodar jag i HTML för att det ska funka bra? Vilket videoformat är det bästa för ändamålet? Hur får jag filmen att ligga i en snygg spelare på sidan så att man kan klicka på play och förstora upp i helskärmsläge? Jag har hemsidan och har byggt den själv i HTML och PHP... Men det här med video har jag ingen koll på så snälla-snälla hjälp mig reda ut det här! 0 Citera
ronnylov Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Ett sätt är att använda någon tjänst som vimeo, youtube eller blip.tv och därifrån generera en "embed code" som man sedan lägger på sin egen sida. Själv har jag testat med blip.tv och är ganska nöjd med det. Har man egen webbserver så går det att lägga in stöd för streaming, annars kan man köra med "pseudo-streaming". Jag är dock ingen expert på php och webbservrar så jag gjorde enklast möjligt med blip.tv... 0 Citera
Foto Postad 6 oktober 2009 Författare Postad 6 oktober 2009 Hm... Ja det är nog enklast att kör med en extern server som du säger. Men är inte dessa ofta begränsade till max 10 minuter eller dylikt? Min film är 23 minuter... Begreppet "pseudo-streaming" har jag inte hört förut. Vad menas med det? Jag tror inte jag kan lägga upp stöd för strömning på mitt ultrabilliga webbhotell... Hoppades att det kunde finnas något typ javaskript eller dylikt som man kunde använda för att få till en snygg spelare och bra ha en filmfil körandes i den... 0 Citera
ronnylov Postad 9 oktober 2009 Postad 9 oktober 2009 Hittade en bra beskrivning: http://ezinearticles.com/?The-Difference-Between-HTTP-Progressive-Download-and-True-Streaming&id=2419776 Enklast är nog med progressiv download. Då laddas videon ner som vilket dokument som helst och uppspelningen påbörjas när nedladdningen påbörjas. Krävs väl lite kod för att lägga in videospelaren på sidan och så krävs lagringsutrymme någonstans på internet för själva videofilen. 0 Citera
beta75 Postad 9 oktober 2009 Postad 9 oktober 2009 Hm... Ja det är nog enklast att kör med en extern server som du säger. Men är inte dessa ofta begränsade till max 10 minuter eller dylikt? Min film är 23 minuter... Begreppet "pseudo-streaming" har jag inte hört förut. Vad menas med det? Jag tror inte jag kan lägga upp stöd för strömning på mitt ultrabilliga webbhotell... Hoppades att det kunde finnas något typ javaskript eller dylikt som man kunde använda för att få till en snygg spelare och bra ha en filmfil körandes i den... Det är inte så knepigt. Kan ev hjälpa dig med lite kod till sidan och hur du embeddar en .flv vad har du för webbhotell? /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.