Mister Postad 2 oktober 2009 Postad 2 oktober 2009 Jag har tänkt att filma en scen mitt i natten på en spårvagnshållplats i centrala göteborg. Vi kommer att ha en hel del lampor, hmi, blondies, redheds + två generatorer etc. Själva tagningarna har vi tänkt att ta under de 3 timmar (kl 2-5) då inga spårvagnar/bussar går förbi hållplatsen och då även spärra av hållplatsen och den areal vi har vår utrustning på. Innan spårvagnarna slutat gå hade vi tänkt att rigga upp allt utan att spärra av. Jag tänkte höra efter om någon här har vart med på någon liknande grej, och vet vad för slags tillstånd man måste ha utav, t.ex polis mm. vilka bör man kontakta? bör man även ha någon form utav vakt på plats eller så, med tanke på utrustningens värdefullhet och tiden på dygnet? /Niklas 0 Citera
Luzer Postad 7 oktober 2009 Postad 7 oktober 2009 Sent svar så ni kanske redan filmat men...here we go :) Ja du behöver tillstånd, och kan tänka mig att det kanske inte är en självklarhet att få i centrala gbg även om det är på natten. Kolla med polisen och vägverket eller vilka det nu är man "inkräktar på". Även med västtrafik annars riskerar ni att polisen kommer oanmäld. Se även upp med ljudbommar och höga stativ om ni ska vara nära och under spårvagnsrälsen då det är några volt man får vara försiktig med. Vakter behövs kanske inte för utrustningen men för avspärrning om ni behöver stoppa bilar och trafikanter. Då ska ni ha korrekta västar å flaggor å grejer, det är inte bara å stoppa hur som hellst om det ska gå korrekt till. Litervis med varm choklad är att föredra också :) 0 Citera
Mister Postad 8 oktober 2009 Författare Postad 8 oktober 2009 nejdå inte försent, tänkt att filma i början av november ;) tack för tipsen! skall försöka kontakta polisen nu nästa vecka, någon ide om vart inom polisen man vänder sig? 0 Citera
Luzer Postad 9 oktober 2009 Postad 9 oktober 2009 Ringer du till växeln och förklarar ditt ärende så blir du nog kopplad till rätt ställe. Men ring inte 112 :) Edit: :) http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/artikel.asp?Artikel=3159266 0 Citera
Ray_Ban Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 Jag skulle ringa 11414 till polisen och fråga hur jag ska gå tillväga. Sedan skkulle jag även prata med kommunen i fråga då jag använder deras mark. Jag skulle även kontakta spårvagnsbolaget, vad de nu kan heta. Till dessa skulle jag berätta mitt ärende och fråga om lov, glöm inte att skriva upp vem du pratar med. Allra helst skulle du ha ett formulär som du får påskrivet tycker jag. Och innan filmningen skulle jag ringa polisens länskommunikationscentral och meddela vad jag skulle göra. Vad När och Hur. Då lägger de in det i sin databas så börjar folk ringa så vet de lite vad som är på gång. Allt för att undvika missförstånd. Missförstånd kommer göra det svårare för alla andra att göra sådana här saker. Samt att gör du detta så visar man att det är ett seriöst projekt man håller på med. Jag är helt oerfaren när det gäller film, men jag har uttnyttjat kommunmark, och kontaktat polisen om lite andra verksamheter jag sysslar med. Och jag har bara mött välvilja då jag inkommit i god tid för mina "projekt". MVH 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.